Stolta Stureelever visade upp företag

De har klurat på affärsidéer, tagit fram produkter och tjänster och kontaktat tänkbara kunder. På torsdagen fick elever vid Sturegymnasiet träna på att visa upp sina UF-företag inför den regionala mässan i mars.

ANNONS
|

- Vi kollade på Youtube och fick idén att vi skulle göra egna tavlor. Vi tejpar tavlorna innan vi målar. När man drar bort tejpen bildas häftiga mönster, berättar Jonathan Wahlbeck som driver ett UF-företag tillsammans med två klasskamrater.

I snart ett års tid har eleverna arbetat med sina UF-företag. På vissa program är det obligatoriskt att läsa entreprenörskap, medan på andra väljer eleverna till kursen under individuellt val.

- Det var ganska svårt att komma igång och jag trodde aldrig att det skulle vara så mycket jobb med att driva företag, erkänner Victoria Sandholm.

Montrarna visade upp en riklig variation av olika produkter och tjänster. Posters med Halmstadstema, egentillverkad inredning av betong, olika kaffesirapssorter var några av dem.

ANNONS

Jacqueline Johansson och Rojen Cicek har designat en diskborste som är tänkt att vara miljövänlig och snygg som inredningsdetalj.

- Man blandar vatten och diskmedel och häller i behållaren på diskborsten, sedan sprayar man ut vätskan under tiden man diskar. Man sparar in mycket diskmedel, berättar Jacqueline.

I en monter längre bort står tre fotokunniga tjejer. Erica Olsson, Mathilda Henriksson och Lovisa Fritzson läser estetiska linjen med inriktning foto och startade UF-företaget Flex-fotot.

- Jag kan tänka mig att driva företag även efter gymnasiet. Det är väldigt viktigt hur man bemöter kunden, säger Lovisa Fritzson.

- Men det är mycket arbete som inte syns, till exempel all tid man måste lägga på ekonomin, konstaterar Mathilda Henriksson.

Torsdagens lokala mässa, som hölls i Meditekets foajé på Sturegymnasiet, fungerar som ett genrep för eleverna. Hur ska montern se ut och hur ska eleverna presentera sina produkter och tjänster?

Besökarna, mestadels föräldrar och skolpersonal, kunde ge tips på förbättringar inför den stora regionala UF-mässan i Halmstad Arena den 16 mars. Då kommer över 180 UF-företag med gymnasieelever från hela Halland att finnas på plats och sälja sina produkter och tjänster, samtidigt som de tävlar i ett antal tävlingar och blir bedömda av jury med personer från näringslivet.

ANNONS

- Jag har hört att vissa har fått jobb med hjälp av sina UF-företag, säger Filip Krüger förhoppningsfullt.

Fakta: Ung företagsamhet

  • Varje år startas flera hundra UF-företag av gymnasieelever runt om i Sverige.
  • Det är den ideella utbildningsorganisationen Ung företagsamhet som organiserar arbetet för att ge ungdomar möjligheten att driva företag redan under gymnasietiden.
  • Organisationen har utbildat gymnasieelever i entreprenörskap sedan 1980.
  • Tanken med UF är att eleverna ska lära sig entreprenörskap och hur företagande fungerar.
  • Eleverna lär sig också att knyta viktiga kontakter inom näringslivet. Detta kan de dra nytta av även efter skolan och vidare ut i arbetslivet.
  • Läs mer: ungforetagsamhet.se
ANNONS