Den långa raden av stölder av diesel och dyrbar teknisk utrustning gör Yngve Svensson som driver Schakt och transport i Stallberg AB frustrerad, eftersom få ärenden kan utredas av polisen,
Den långa raden av stölder av diesel och dyrbar teknisk utrustning gör Yngve Svensson som driver Schakt och transport i Stallberg AB frustrerad, eftersom få ärenden kan utredas av polisen, Bild: Jari Välitalo

Stöldligor härjar utan att stoppas av polis

Stängda gränser stoppade inte bara smittan. Nu ser polisen också hur viss brottslighet sjönk kraftigt. Men med lättnaderna kommer återgången till det ”normala”. Yngve Svensson äger entreprenadmaskiner och är trött på upprepade stölder.

ANNONS
|

Dieselstölder och återkommande tillgrepp av dyr teknisk utrustning får anläggningsföretagaren Yngve Svensson att se rött. Hans polisanmälningar leder ingenstans.

– Det är mycket dieselstölder nu, många inbrott och de stjäl gps-utrustningar och maskindelar på våra traktorer och lastmaskiner, beskriver han.

Vid en av stölderna fångades tjuvarna på film. Deras utseende syns tydligt och det brukar på polisspråk i efterlysningar beskrivas som ett ”ickesvenskt utseende”.

– Men de lär sig snabbt. Nu jobbar de annorlunda om de upptäcker att vi har kameror i maskinerna, säger Yngve Svensson som är med och driver familjeföretaget Schakt och transport i Stallberg AB.

”Inte intresserade”

Stallberg utför mark- och anläggningsarbeten i hela Halland, Skåne och Småland. Många av dem sker på landsbygden, utanför större samhällen.

ANNONS

– Vi har skickat bilder, film och dokumenterade fotspår till polisen. Men vi upplever att de ändå inte är intresserade om vi inte kan visa upp rena blodspår. Stölderna pågår ständigt, säger Yngve Svensson och berättar att han just för tillfället är i Förslöv och arbetar.

– Jag kör en grävmaskin här. Jag har haft fyra stölder och en skadegörelse på den sedan i slutet av våren. Numera plockar jag bort allting på kvällarna. Det är ett jädra jobb med att ta bort det och installera det igen på morgnarna. Men jag tar bort det jag kan, så att det inte ska synas utifrån.

Han beskriver tjuvarna som specialiserat sig på entreprenadmaskiner som ”orädda”. Inte ens när maskinerna lämnas över natten under en gatlampa får maskinerna vara i fred.

– Dieseln försvinner ändå.

”Det är ligor”

Polisen Beatrice Damirjian arbetar på polisens enhet för brottssamordning i Halland och bekräftar bilden av att hantverkare och entreprenadföretag är utsatta för omfattande och riktade stölder.

– Vi vet att det är ligor som reser hit för att göra de här stölderna från entreprenadmaskiner. Just GPS-utrustningen är en av de saker de är ute efter, säger hon och beskriver en av polisens svårigheter med att utreda brotten och binda de skyldiga till dem:

ANNONS

– Vi kan kanske säkra någon typ av spår, men vem tillhör de? Det är svårt att knyta någon till brotten. Men vi fick en dom för bara någon vecka sedan, där vi hade skickat ut våra tekniker som kunde säkra dna på en kontakt. Den personen dömdes till åtta månaders fängelse och utvisning i fem år.

När Yngve Svenssons företag hade entreprenadmaskiner stående i området mellan Kvibille och Slättåkra inträffade flera stölder på rad:

– Vi hade dieselstölder i fyra omgångar. Tjuvarna hade koll på var vi befann oss. Ett annat företag som också arbetade i närheten blev av med diesel två gånger samtidigt som oss.

Höga värden

Han fortsätter med att beskriva hur kolleger i branschen har liknande erfarenheter. Många av dem är verksamma i området mellan Halmstad och Falkenberg.

– Så fort man ställer maskinerna så att det går att komma i närheten med bil försvinner det diesel. Det är hemskt, säger han och konstaterar att enda gången han upplevde ett djupare intresse från polisen att utreda anmälningarna var när han kunde visa bilder på de misstänkta tjuvarna och dokumenterade fotspår.

”Allmänheten vet absolut inget om det.” Yngve Svensson, drabbad av stölder.

– Jag ska inte säga att poliserna är ointresserade. Men man gör sin anmälningar till en person som knappt vet vad en grävmaskin är. GPS:en till exempel är något mycket dyrare än vad folk tänker sig. De vi har i maskinerna har en noggrannhet på 1,5 centimeter. Det är dyra grejer, inte alls som de folk har i telefonerna, tar de hela utrustningen motsvarar det ett nyanskaffningsvärde på 480 000 kronor. Om de bara kommer över det synliga av gps-utrustningen inne i hytten blir det kanske 250 000 kronor, säger han och uttrycker sin frustration:

ANNONS

– Vi läser ingenting om det här problemet, vi hör ingenting om det och allmänheten vet absolut ingenting om det.

Klar bild

Dieselstölder har numera en egen brottskod när polisen registrerar anmälningar. Däremot går det inte lika lätt att skilja ut olika stölder mot entreprenadmaskiner och olika hantverkares fordon och förråd.

För att ändå ha en klar bild över läget lokalt i Halland samlar Beatrice Damirjian ärenden i en egen lista som kompletterar polisens register, som är synkroniserat med bland andra Brottsförebyggande rådet.

– Jag för en egen lista över stölder från entreprenadmaskiner, jag för kanske inte in alla ärenden, beroende på vad anmälan innehåller.

För Schakt och transport i Stallberg AB innebär stölderna massor av onödig och dyr stilleståndstid.

– Det här är vår vardag. Det måste hända någonting nu. Det är ju inte bara vi som drabbas, det är många fler än oss. Allmänheten måste få upp ögonen, det behöver belysas. Det är inte ok längre.

Särskilt utsatt grupp

Kommissarie Martin Inglund är utredningschef på polisen i Halmstad och ser tydligt hur coronapandemin påverkat brottsligheten i positiv riktning.

– Den här brottsligheten går i vågor, beroende på vem som är i farten. Men just nu i år har vi sett en coronaeffekt. Vår ärendehög, den så kallade balansen, är försvinnande liten mot vad den var för ett år sedan. Den har minskat med omkring 40 procent, säger han och påpekar att siffran alltså inte enbart gäller maskin- och dieselstölderna som artikeln fokuserar på.

ANNONS

– Men just de här företagen är en särskilt, utsatt grupp. Det är ingen tvekan om det, konstaterar han.

Ser klar koppling

Martin Inglund ser också en direkt koppling i brottsstatistiken till att gränserna stängdes.

– Vi ser nu hur den här typen av brottslighet ökar igen, liksom åldringsbrotten och stölder av båtmotorer. Under tiden som gränserna var stängda såg vi direkt hur de brotten gick ned. Jag ser i våra inflöden att det är på det här viset, beskriver han och utvecklar vidare att även den inhemska försiktigheten haft stor betydelse för brottssiffrorna:

– Eftersom människor inte rört sig i gallerior har exempelvis de lokala snattarna inte kunnat begå brott heller.

Stölder för miljonvärden

Hittills i år har polisen i Halland fått in 18 anmälningar om GPS-stölder från entreprenadmaskiner och traktorer. I de fall där värden anges ligger de mellan 200 000 kronor och 400 000 kronor. Under året har polisen i Halland hittills fått in 277 anmälningar om dieselstölder – och då är inte smitningar från bensinmackar inräknade.

ANNONS