Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
1/5

Skrattigt och svettigt när nyanlända tjejer tränar

Sömn, självförtroende och stress. Allt kan förbättras med träning. Kattegattgymnasiet genomför ett projekt där alla tjejer på som går på språkintroduktion får träna tio pass på gym.

– Om vi får en enda person att fortsätta träna efter det här, så är det värt det, säger Marina Eriksson, lärare på Kattegattgymnasiet.

Hon och hennes kollega Malin Fredriksson, idrottslärare, har under sitt arbete med nyanlända upptäckt att många av tjejerna är blyga och försiktiga. Vissa kommer över huvud taget inte till gympan medan andra har svårt att våga prova och testa nya saker. Malin och Marina upplevde också att många av tjejerna kändes stressade samtidigt som många av uppgav att de sov dåligt. De båda lärarna började därför fundera på hur de skulle kunna hitta en väg för att möta tjejernas behov. Och till sist utkristalliserade sig en plan. De ville skapa en grupp där tjejerna fick träna på sina egna villkor under lite andra former och förutsättningar. Med en ordentlig projektbeskrivning som i mångt och mycket utgick ifrån projektet Hjärnsmart som de redan arbetar med och tydliga mål fick de ja från skolledningen.

– Det här är så roligt, man ser att tjejerna mår så bra av det här, säger Marina Eriksson.

När klockan närmar sig träningsdags droppar tjejerna in efter en. Några är ombytta medan andra kommer i sina vardagskläder. Oavsett vilket kliver de fram till cyklarna och börjar mecka med inställningarna. När musiken drar i gång sätter alla tjejerna fart på tramporna. De andas, svettas och försöker vifta bort värmen.

– Jag känner mig trött och lite yr nu efteråt, säger Henki Qose.

Men trött eller ej, både hon och hennes kompis gillar träningarna.

– Det är jättekul, det går bra, säger Tilda Hanna.

Totalt får tjejerna tio träningspass. När HP var på plats hade precis hälften passerat. De har hunnit med lite crossfit, lite core och nu var det spinning som stod på programmet.

– Efter core-passet var det en tjej som gick till skolsköterskan för att hon hade så ont i magen, men det visade sig att det helt enkelt var träningsvärk, säger Malin Fredriksson.

LÄS MER: EU-länder hämtar lärdom från Halmstad

Träningen i sig är förstås viktig. De båda lärarna har lagt märke till att en del tjejer som av något skäl inte är med på den vanliga gympan ändå hänger med på gymträningen. Men rörelsen och motionen är inte det enda. Genom projektet hoppas man också att tjejernas sociala situation ska bli bättre.

– När vi startade gjorde vi en hälsoskattning. Deltagarna fick fylla i ett formulär och där ser vi till exempel att väldigt många bara är hemma efter skolan. De gör ingenting annat, säger Marina Lindberg.

På det här viset hoppas man kunna skapa fler kontaktytor så att tjejerna får fler kompisar vilket många gånger leder till ökar trygghet och bättre självförtroende. Men man hoppas också att de ska få upp ögonen för de möjligheter som trots allt finns i samhället.

– Många av de som är med hade aldrig sett ett gym tidigare, de visste inte vad det var.

– Men nu hörde jag att en av tjejerna var intresserad av att fortsätta. Det vore ju fantastiskt!, säger Marina Eriksson.

Det är för tidigt att dra några konkreta slutsatser. Men redan nu kan man se vissa tendenser. Tendenser som pekar i rätt riktning.

– Jag blir så trött när jag varit här så jag sover väldigt bra, säger Henki Qose.

Fakta: Hjärnsmart

Projektet hjärnsmart utgår ifrån forskning som visar att rörelse, social gemenskap och god sömn bland annat får oss att må bättre. För att konkretisera det hela arbetar bland annat Kattegattgymnasiet med ett koncept som kallas tio goda vanor.

1. Mat – hjärnan behöver bra mat för att orka prestera. Bra därför att mata den med väl tillagad mat och goda råvaror.

2. Fysisk träning – det bildas nya hjärnceller när vi är fysiskt aktiva. Annorlunda uttryckt kan man säga att du blir smart av att träna.

3. Positiva tankar – om du vill hjälpa din hjärna är det smart att varje dag avsätta tid för positiva tankar.

4. Hantera stress – ta kontroll över stressen och försök identifiera vilken sorts stress det är du upplever, då kommer du att må bättre.

5. Repetition – hjärnan mår bra av repetition, det är så vi lär oss. Dessutom skapar det återhämtning när man får lov att njuta av att faktiskt känna sig bra på något!

6. Omväxling – hjärnan älskar när den utmanas. Så prova något nytt, ta en ny väg hem, laga annorlunda mat än du brukar. Utmana kort och gott dina invanda mönster.

7. Lär nya saker – utveckling är det som drivit oss framåt genom årtusenden. Hjärnan trivs när den får lära sig nytt.

8. Fatta egna beslut – vi ställs inför väldigt många val och beslutssituationer under en dag. Lär dig smarta strategier för att enklare kunna fatta beslut.

9. Vänner – att umgås med vänner är viktigt för att hjärnan ska må bra.

10. Sömn – avgörande för att hjärnan ska kunna återhämta sig och bearbeta sina intryck.

Fler nyheter om Halmstad hittar du här

Superlokalt – här får du senaste nytt från ditt område

De senaste lokala bostadsköpen hittar du här