Skolklass prisad i teknikutmaning

Hur inspirerar man fler unga till att välja tekniska utbildningar i framtiden? Komtek bjöd för sjunde gången in till Teknikutmaningen, och nu har det varit prisutdelning. Vinstbeskedet kom som en chock för klass 7a på Gullbrandstorpsskolan som trodde att de hade satt sig på en helt vanlig lektion.

ANNONS
|

Totalt jubel utbröt när klassen på Gullbrandstorpsskolan överraskades med en vinst i årets Teknikutmaning. Eleverna har tillsammans under vårterminen planerat och utvecklat sin alldeles egna produktlösning för hur man bäst ska förflytta kinetisk sand.

– Företaget ville att sanden skulle förpackas i mindre portioner, helt utan mänsklig inblandning. Det fixade vi, berättar eleven Sanna Madestam som var med och utvecklade idén från grunden.

Att jobba med uppgiften har varit både kul och lärorikt.

– Det kom som en stor överraskning att vi vunnit, säger Emelie Sandquist, elev i klass 7a.

Teknikskolan Komtek har sedan 2014 anordnat teknikutmaningen, en möjlighet för kommunens skolklasser att utmana sig själva i kreativt tänkande när det kommer till teknik och problemlösning. En skillnad mot föregående Teknikutmaning är att klasserna inte arbetade efter ett specifikt tema utan skulle själva hitta sin egen utmaning. Detta innebar att de på egen hand kontaktade företag för att finna och anta sin uppgift i utmaningen.

ANNONS

Utöver Gullbrandstorpsskolan stod även en klass från Brunnsåkersskolan som segrare i år. Juryn bestående av bland annat företagare och lärare inom teknik var alla eniga i sitt beslut om årets vinnare. De båda segrande skolorna hade jobbat på olika sätt men hade gemensamt att de båda stack ut genom sin teknikhöjd, skarpa arbete och goda kunskaper inom programmering.

Syftet, enligt Catarina Carlsson, verksamhetschefen på Komtek, är att ge en möjlighet för unga att tillsammans med sina klasskamrater ta sig an olika utmaningar och uppgifter inom teknik. Samtidigt inspireras de till att se vilka möjligheter och karriärval de kan göra i framtiden. Komtek samarbetar även med Ung Företagsverksamhet, som förutom läromedel har gett eleverna en möjlighet att utveckla sina förmågor inom entreprenörskap. Utmaningen riktar sig inte enbart till elever utan ska även finnas till som inspiration för lärarna när de ska lära ut teknik.

– Hela teknikutmaningen går att direkt applicera på teknikämnet i skolan, du får med hela läroplanen här. Det har varit helt fantastiskt att se så engagerade lärare och elever, berättar Catarina Carlsson.

Det handlar inte bara om just teknik utan vikten av att kunna tänka kreativt och se lösningar, berättar Said Fezoua som är teknik- och NO-lärare för klass 7a på Gullbrandstorpsskolan.

ANNONS

Stort fokus under terminen har legat på att tillsammans som en grupp finna sina styrkor i projektet och arbeta vidare med det. Said Fezoua menar också att Teknikutmaningen skiljer sig från andra skoluppgifter.

– Det blir mer på riktigt, just att det finns ett faktiskt företag som förväntar sig ett svar på sin uppgift. Jag finns här för att vägleda men att det är eleverna själva som sköter kommunikationen och frågorna med företaget. Det är viktigt att jag inte blandar mig i för mycket.

Han påpekar också hur framtidsförberedande utmaningen har varit för eleverna.

– Vi behöver vara kreativa, framför allt i dessa tider. Det blir ett nytt tänk för oss alla och vi kan erbjuda en undervisning baserad på det verkliga livet, säger Said Fezoua.

ANNONS