Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/3

Så gör du för att komma i gång med träningen

Det är många som någon gång har tänkt att man ska börja träna, men sedan inte riktigt kommit i gång. Eller som har börjat träna, men bränt ut sig och tröttnat. Johan Arnerlind, Sverigechef på Eleiko, har genom under sina många år inom gymbranschen lärt sig hur man kommer i gång med träningen och nu vill han dela med sig av sin kunskap.

"Tränar du oregelbundet, periodvis eller inte alls? Vet du att du borde träna, men inte vad eller hur du ska komma igång? Vill du börja träna och önskar att det fanns enkla och handfasta råd för att lyckas? Om du svarar ja på någon av ovanstående frågor läser du rätt bok.”

Så lyder inledningen av Johan Arnerlinds nya bok ”Den enkla vägen till träningsvana”. Därefter följer närmare hundra sidor av handfasta tips och tricks, träningsscheman, metoder och annat matnyttigt för den som vill börja och fortsätta träna.

– Man kan se det som en instegsmanual, men som kommer leda till att du faktiskt lyckas hålla igång. Jag hoppas kunna hjälpa många att komma igång med sin träning, säger Johan Arnerlind.

Han har ägnat hela sitt vuxna liv åt träning. Först som personlig tränare och i diverse olika chefsroller på gymkedjan Actic i närmare 14 år, och numera som Sverigechef för det världsledande träningsföretaget Eleiko. All den kunskap han har samlat på sig under alla dessa år har nu mynnat ut i boken som släpptes den 20 januari.

– Jag började skriva på boken för några år sedan, och sen har den bara legat där och guppat lite. Nu när den är färdig så känns det jätteroligt att få ut den. Nu under pandemin är det nog många som är ännu mer medvetna om hur mycket fysisk aktivitet kan ge till hälsan, så det ligger rätt i tiden, säger Arnerlind.

Hur gör man då för att komma igång med träningen och sedan hålla i den? Boken är uppdelad i flera olika delar som tar dig igenom hela processen. Det första steget går ut på att identifiera anledningen till att du vill börja träna. Har man inte en tillräckligt stark anledning så är det lätt att tröttna och lägga av.

När du väl vet varför du vill börja träna så är det dags att börja fundera på hur mycket du ska träna för att få positiva hälsoeffekter. Nyckeln är att inte ta dig vatten över huvudet.

– Det handlar om att implementera en ny vana på ett sunt sätt och i lagom takt. Försöker man köra stenhårt direkt så är risken att man tröttnar och slutar. Det fina med att börja träna är att det enbart krävs en liten insats, mindre än de flesta tror, för att få väldigt stor effekt på hälsan.

LÄS MER: Mariette Lindstein släpper en ny bok i Dimön-serien

Vidare får man i boken lära sig om målsättning för träningen, gymbranschens insikter, gymkunskap och myter om kost och träning.

I delen om gymkunskap får man exempelvis lära sig vad de olika redskapen och maskinerna på gymmet heter, allt för att man ska känna sig förberedd och självsäker.

– Det blir lättare att lyckas om man känner sig trygg och har lite grundläggande kunskap så att man får lite bättre självförtroende. Det kan finnas en rädsla för att känna sig obekväm hos många och det vill vi eliminera, säger Arnerlind.

Allt handlar dock inte bara om gymmet, utan det finns även tips för hur man kan få kvalitativ träning i hemmet utan eller med väldigt få hjälpmedel, något som lämpar sig i dessa tider.

"Den enkla vägen till träningsvana” är Johan Arnerlinds författardebut.

– Jag hoppas att boken ska hjälpa många att komma igång med sin träning. Det finns flera duktiga och kompetenta influencers och träningsprofiler i dag, men de flesta riktar sig till de som redan är invigda. Den här boken ska snarare vara till för dig som inte tränar alls eller inte lyckas träna regelbundet.

LÄS MER: Eleiko storsatsar och bygger nytt lager

Fakta: Johan Arnerlind

Ålder: 35 år.

Bor: Hus på Albinsro, Halmstad.

Familj: Fyraåriga dottern Ophelia, bästa vän/exfrun Irene, föräldrar i Kalmar och syster i Barcelona.

Yrke: Områdeschef för Sverige, Danmark och Finland på Eleiko.

Intressen: Utomhusaktivitet i största allmänhet; ultradistanslöpning, golf, kitesurfing, läsning, mat och resor.

Ett enkelt träningstips för en nybörjare: ”Börja i väldigt liten skala och gör det enkelt, krångla inte till det. Lite är bättre än inget!”

Aktuell: Har skrivit boken ”Den enkla vägen till träningsvana” som hade release den 20 januari.

Fler nyheter om Halmstad hittar du här

Superlokalt – här får du senaste nytt från ditt område

De senaste lokala bostadsköpen hittar du här