Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Snö som frusit till is ligger på många gator runt om i Halmstad. Astrid Carlson, som är ute på promenad i Grötvik, har god nytta av sina gåstavar på det isiga underlaget. Hon är inte helt nöjd med halkbekämpningen. Bild: Roger Larsson
Snö som frusit till is ligger på många gator runt om i Halmstad. Astrid Carlson, som är ute på promenad i Grötvik, har god nytta av sina gåstavar på det isiga underlaget. Hon är inte helt nöjd med halkbekämpningen. Bild: Roger Larsson

Så bekämpas halkan på Halmstads gator

Det är fortsatt halt på många ställen i Halmstad. Den ihållande kylan gör att isen ligger kvar och ställer till det för många trafikanter.
– Vi har hållit oss till prioriteringsordningen, säger Therése Rydsberg.

Många läsare har hört av sig till HP med synpunkter kring årets snöröjning och halkbekämpning och menar att det kunde skötts bättre av bland annat kommunen och av HFAB.

Enligt lag ska fastighetsägare ansvara för snöröjning och halkbekämpning på sin mark och gatudriften på Halmstads kommun har i uppdrag att ploga alla vägar som kommunen har drift och underhåll på.

För HFAB sköts snöröjningen av två externa entreprenörer och enligt avtal ska snöröjning och halkbekämpning vara klart sex timmar efter påbörjad insats som börjar vid tre centimeter snö. Per Lidetun som är fastighetsförvaltningschef på HFAB är medveten om att det funnits brister i snöröjningen i vissa områden i år och att en av de två upphandlade entreprenörer inte har skött snöröjningen som avtalat.

– Boende ringer in och vi märker själva när vi är ute bland våra fastigheter att det finns brister i snöröjningen, men vi jobbar för att det ska bli bättre och har kontinuerlig dialog med vår leverantör, säger Per Lidetun.

På kommunens prioriteringslista är det infartsleder, räddningstjänst och bussgator som ligger högst på snöröjningslistan vid sent väderomslag strax innan morgontrafiken. Annars är det cykelvägar som ligger högst på prioriteringslistan.

– Snöröjningen har fungerat som tidigare år och vi har hållit oss till prioriteringsordningen. Dock är det ofrånkomligt att något missas när man vinterväghåller en hel kommun av Halmstads storlek och vi jobbar ständigt med att förbättra vårt jobb om det är något som inte kommit med, säger Therése Rydsberg verksamhetsansvarig på Driftavdelningen på Halmstads kommun.

Schemat kring vilka vägar som prioriteras först under snöröjningen bestäms utifrån mängden snö som kommer. Snöröjningen på cykelvägar inleds vid tre centimeter snö, bilvägar och bussgator vid fem centimeter och villagator och bostadsgator först vid åtta centimeter snö.

Enligt Therése Rydsberg ska snöröjningen ta max åtta timmar från påbörjad insats men tiden kan också påverkas beroende på typen av snö.

När det kommer till halkbekämpning på kommunens vägar prioriteras saltning av gatorna på huvudgator, bussgator och infartsleder. Även de så kallade supercykelstråken och cykelbanorna är prioriterade. Men när temperaturen sjunker till tolv minusgrader hjälper dock inte saltet mot halkan längre.

Halkbekämpning av mindre vägar och stråk gör kommunen endast vid extremfall och eftersom kylan håller i sig är det fortsatt halt på många vägar runtom i Halmstad. Det kan ställa till det för bland andra gående och cyklister.

Men Carina Månsson, som är avdelningschef på akuten i Halmstad, menar att halkolyckor för fotgängare oftast sker när temperaturen ligger kring fryspunkten och är därför inte speciellt orolig för att halkolyckorna skulle öka när kylan nu ser ut att stanna.

– Det är vanligast att halkolyckor sker i väderomställningen när det börjar bli kallt och halt, då är inte alla beredda på halkan än. Men man ska såklart vara försiktig hela tiden, säger Carina Månsson.

Så tycker Halmstadborna om vinterväghållningen:

Bild: Roger Larsson
Bild: Roger Larsson

Hana Richtova, Nyhem

– Jag vill inte kritisera någon, vintern kom snabbt. Men man behöver sanda mer, på en del platser är det väldigt halt. När jag kör Pilefeldtsgatan mot Laholmsvägen spinner hjulen på bilen.
Bild: Roger Larsson
Bild: Roger Larsson

Peder Wiklund, Trottaberg

– Jag cyklar till jobbet varje dag. På stora cykelvägar ut mot Tylösandsvägen går det bra, men på mindre bilvägar är det jättesvårt. Men jag kan cykla året runt, så överlag tycker jag att det funkar bra.
Bild: Roger Larsson
Bild: Roger Larsson

Joakim Nilsson, Halmstad centrum

– Vi bor mitt i stan och tar inte bilen så ofta. Men nu har jag fått ställa cykeln, det är ganska isigt på många håll. Jag vet inte vad man kan ställa för krav egentligen, vi är nog inte så vana vid så här kallt väder här nere.
Bild: Roger Larsson
Bild: Roger Larsson

Annika Högdin, Grötvik

– Som det ser ut här (Grötvik) är det rätt kass. Där lokaltrafik kör är det bra, men mindre vägar är ren isgata. Om privata fastighetsägare tagit sitt ansvar hade det varit bra. Men skottar man inte när det är snö går det inte att få bort nu när det blivit till is.
Bild: Roger Larsson
Bild: Roger Larsson

Mats Örjes, Stenhuggeriet

– Det har inte funkat jättebra. Här på Prins Bertils stig är det många äldre som är ute och går. Det är också den enda sträckan på stigen där bilar kör. Det vore bra om man kunde sanda här.
Bild: Roger Larsson
Bild: Roger Larsson

Astrid Carlson, Görvik

– Halkbekämpningen tycker jag att man har misslyckats med. På cykelbanorna vid Tylösandsvägen är det många som går. Men att cykla där hade jag aldrig vågat. Jag tror att vi blivit ovana vid det här vädret och man har nog skurit ner en del på vinterväghållningen.

Fler nyheter om Halmstad hittar du här

Superlokalt – här får du senaste nytt från ditt område

De senaste lokala bostadsköpen hittar du här