Reklam för billig sprit fullt laglig

Club Moon marknadsför billig sprit på sin Facebooksida och uppmanar alla att komma till 18-årsklubben. Reklamen är fullt laglig trots att det är förbjudet att uppmana till merkonsumtion eller rikta sig till ungdomar.

ANNONS
|

"Fri entré och halva priset i baren så på med dansskorna så ses vi i kväll."

"Halva priset i baren så kom i tid."

De här och flera andra liknande kommentarer har ansvariga för Club Moon, en av de största klubbarna för Halmstads 18-åringar, lagt upp på klubbens Facebooksida under våren och sommaren - festernas högsäsong.

Enligt Mattias Grundström, jurist vid branschorganisationerna Sveriges Bryggerier och Sprit & Vinleverantörsföreningen, är kommentarerna lagliga trots att alkohollagen uppmanar till "särskild måttfullhet".

– Man får inte övergå till en mer rak uppmaning, såsom "passa på att komma för att dricka billig alkohol". Men om man lägger in det med någonting annat, såsom en uppmaning att dansa eller att komma i tid, så klarar man sig, säger han.

ANNONS

Andra krav som alkohollagen ställer är att inte särskilt rikta alkoholreklam till ungdomar upp till 25 år men i och med att uppmaningarna finns på klubbens öppna Facebooksida så riktar de sig inte till någon särskild åldersgrupp.

– Det är inte olagligt, säger Club Moons ägare om kommentarerna på Facebook och vägrar att diskutera frågan vidare.

Socialnämndens ordförande Mikaela Waltersson (M) säger att förvaltningen har varit i kontakt med klubben och diskuterat kommentarerna.

– De håller sig inom lagen så det känns bra. Men det är lätt att man kliver över gränsen. Bland annat får man inte sänka priset för mycket utan det måste vara ett visst påslag, säger hon.

Enligt lagen får priset inte vara lägre än inköpspriset och påslaget måste vara skäligt.

Det är inte första gången Socialnämnden handskas med alkoholreklam på internet. För två år sedan var krogen Caféet på Lilla Torg i blåsväder efter följande Facebookinlägg.

"Krogsöndag är för dig som pallar ännu en festkväll eller för dig som jobbat hela helgen och nu vill ta igen den mängd alkohol du missat när alla andra haft askul hela helgen!"

Reklamen anmäldes till socialnämnden och ägarna fick plocka bort reklamen som kommunen ansåg stred mot lagen. Den enda påföljden blev tätare tillsynsbesök.

ANNONS

– Alkoholreklam på internet är ett ökande bekymmer för oss. Det är klart att det är svårt att hålla koll på det, särskilt i och med att det finns stängda Facebooksidor och annat som är svårt att följa upp, säger Mikaela Waltersson (M).

Just nu pågår regeringens utredning som bland annat undersöker ett behov av att bredda lagstiftningen när det gäller alkoholmarknadsföring på internet. Utredningen förväntas vara klar i början på juli.

Vid marknadsföring av alkoholdrycker till konsumenter ska särskild måttfullhet iakttas. Reklam eller annan marknadsföringsåtgärd får inte vara påträngande, uppsökande eller uppmana till bruk av alkohol.
 Marknadsföring får inte rikta sig särskilt till eller skildra barn eller ungdomar som inte har fyllt 25 år.

Källa: Riksdagen.se

ANNONS