Raija är kritisk till gropig återvinningsstation – ”tar sönder bilen”

När Raija Kaskikallio, 70, åker till återvinningsstationen i Sennan finns det risk att bilen tar skada. Marken runt om är hålig och om det har regnat får man inte glömma att ta med sig gummistövlarna.

ANNONS
|

Sennanbon Raija Kaskikallio använder sig regelbundet av återvinningsstationen i närheten av hennes hem och hon berättar att problemet har funnits i över fyra år.

– Jag har ringt till firman som är ansvarig för den, men de gör ingenting. Kvinnan jag pratade med frågade bara efter vilket ID-nummer den har och det visste jag inte, berättar Raija Kaskikallio.

I marken framför återvinningscontainrarna finns det tre stora hål och Raija berättar att det sliter på bilen när det är så gropigt. Hon menar även på att man inte kan veta vad som ligger under vattenpölarna.

– Det kan vara en järnbit, spik eller något annat farligt, säger hon.

ANNONS

Förhoppningen är att den hålfyllda marken ska planas ut och att groparna fylls igen så att de boende i närheten slipper köra slalom när de ska sortera sina sopor. Vid regn skapar groparna sjöar som tvingar besökarna att ta på sig gummistövlarna för att komma fram.

Men Raijas samtal med dem som ansvarar för återvinningsstationen, Förpacknings- och Tidningsinsamlingen (FTI), har inte gett resultat.

– Jag förklarade noga var stationen låg, mellan vilka gator, men hon frågade bara efter numret på den. Här är många som använder stationen så att de inte tar itu med detta och åtgärdar det, de är så slappa.

Men efter ett samtal med FTI visade det sig att räddningen nu är nära!

Magnus Örnborg, regionchef för FTI, berättar att de såg hålen redan i vintras och att det i februari lades en beställning för underhåll av just detta. Exakt när det kommer att ske kan han inte svara på, men att det är planerat att ske under våren.

Det han kan göra nu är att lägga en påstötning av arbetet.

– Vi utför inventeringar vartannat år där vi ser över vad som bör åtgärdas vid stationerna, så vi var där förra året och gjorde ett plank, berättar han.

ANNONS

Magnus Örnborg förklarar att utöver inventeringarna så skickar de som städar återvinningsstationerna bilder regelbundet för att visa stationernas status, så att besökarna inte ska behöva ansvara för att meddela underhållet.

– Vi ser över bilderna de skickar till oss och jag kan se här att det är gropigt framför återvinningsstationen och så ska det inte vara, säger Magnus Örnborg.

ANNONS