Pyttesmå piloter bjöd på storslagna flygupplevelser

Under den gångna helgen bjöds på hisnande flyguppvisningar på himlen över Kistinge. Men de decimeterhöga piloterna kunde inte riktigt ta åt sig äran. Spakarna sköttes nämligen på marken av Sveriges bästa skalaflygare, som samlats för att göra upp om SM-titeln.

ANNONS
|

– Ja, nu är dags att slåss om guldet, ler Hökaklubbens ordförande Christer Persson, som både agerar arrangör och själv tävlar.

Det är femte gången som Halmstad fått äran att bjuda in till SM i skalaflyg, som lockar entusiaster från stora delar av landet. Planen som tävlar är alla modeller av riktiga flygplan och byggda i skala 1:4, det vill säga en fjärdedel av förebildens storlek.

– Mitt plan, en Bellanca deCathlon, mäter 2,5 meter mellan vingarna och väger 12,5 kilo, men det skiftar lite mellan olika flygplan, berättar Christer.

När vi börjar prata vinstchanser för hemmaklubbens tre deltagare sneglar han dock genast mot en man i röd jacka. Det är Lars Helmbro från Uddevalla, som är regerande svensk mästare och som dessutom vunnit VM på 1980-talet.

ANNONS

– Nej, nej, inget är klart förrän vi har flugit. Jag kan köra bort mig fullständigt eller få motorstopp, säger han blygsamt.

Lars Helmbro tävlar med sin modell av Fiat CR.42, som användes i svenska flygvapnet under andra världskriget.

– Förutom motorn och radion är den helt eget arbete. Personligen tycker jag det är roligare att bygga än att flyga och har hunnit med bortåt 30 modeller, berättar han.

Deltagarna kan tävla i tre olika klasser, beroende på hur mycket arbete de själva lagt ner. Den enklaste klassen är "fly only", där man kan delta med ett köpt modellflygplan. I klassen F4H, ska man däremot själv ha målat och märkt modellen och i F4C - den svåraste klassen - ska man ha gjort allting själv.

Tävlingen består av flera moment. Dels bedöms modellens likheter med förebilden - och då pratar vi in i minsta detalj. Förutom färger, ytstruktur och skala granskar domarna exempelvis om det finns slitage på fotstegen, som om riktiga piloter gått av och på.

Den andra tävlingsdelen är själva flygningen, där det gäller att genomföra tre flygprogram med både obligatoriska och valfria manövrar.

ANNONS

– Men man får bara göra sådant som originalflygplanet kan göra. Jag som flyger en konstflygkärra kan ta ut svängarna lite mer, berättar Christer Persson.

Segern i F4C-klassengick slutligen till Lars Helmbro, som alltså försvarade sin SM-titel.

ANNONS