"Posten ska delas ut varje vardag"

Enligt Postnord blev Haverdalsborna utan post i två dagar på grund av sjukfrånvaro. Men postlagstiftningen säger att post ska delas ut varje vardag, och bemanningsproblem är inget giltigt skäl för att inte följa den.

ANNONS
|

Varken på måndagen eller på tisdagen fick boende i Haverdal någon post i brevlådan, något som HP tidigare berättat. Enligt Postnord berodde det på att de brevbärare som kan området antingen hade blivit sjuka eller var på semester.

Men bemanningsproblem är inget giltigt skäl för att inte dela ut posten, enligt Peter Ekstedt, presschef på Post- och Telestyrelsen.

– Enligt postlagen ska post delas ut varje vardag. Man bör ha en viss förberedelse för att det kan inträffa sjukdomar så att man kan täcka upp för det som postleverantör, säger han.

En av de som inte fick någon post i början av veckan är Haverdalsbon Jan Eric Axpalm. Han är kritisk till att utdelningen uteblev i två dagar.

ANNONS

– Jag kan förstå om det är svårt att få tag i folk en dag om någon blir sjuk. Men två dagar är en dag för mycket, säger han.

Även Catharina Struve, som också bor i Haverdal, är kritisk till den uteblivna postutdelningen. Hon har beställt linser som hon väntar på ska dyka upp i brevlådan

– Jag behöver linserna, men eftersom posten inte har kommit har jag inte fått dem, säger hon.

Snezana Colakovic, produktionsområdeschef på Postnord i Halmstad, förklarar att det är fyra ordinarie medarbetare som kan området tillräckligt bra för att dela ut post i Haverdal, men att två av dessa är på semester. När de andra två blev sjuka lyckades man inte hitta några ersättare.

– Det är ingen ursäkt utan vi ska kunna hantera detta men det här var en extrem händelse som vi inte hade förutspått, säger hon och tillägger att posten ska ha delats ut som vanligt i Haverdal under onsdagen.

Varför täcker ni inte upp med vikarier på den här sträckan under semestern?

– Vi kan inte ha vikarier på alla slingor utan vi försöker ha kvar så många ordinarie som möjligt genom att fördela dem på två semesterperioder. På vissa slingor tar vi in vikarier och då väljer vi de som är lätta att lära sig som ny medarbetare, säger Snezana Colakovic.

ANNONS

Enligt Peter Ekstedt på Post- och Telestyrelsen är det inte bara Haverdalsborna som blivit utan post den senaste tiden. Under sommaren har myndigheten fått in ett tiotal klagomål från olika håll i landet angående utebliven utdelning. Nu ska man ta kontakt med Postnord för att reda ut vad som har hänt.

– Det är inte så många fler klagomål jämfört med vad vi har fått tidigare men det är en lite ny kategori där folk har varit utan post så länge som i en vecka.

– Vi vill veta om det här är ett systematiskt problem och hur postoperatören då förbereder sig för att hantera det, säger Peter Ekstedt.

ANNONS