Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

30 insatser per dag låter mycket, anser hemvårdsnämndens ordförande Ann-Charlott Mankell som begär en redogörelse över situationen. Bild: Jari Välitalo
30 insatser per dag låter mycket, anser hemvårdsnämndens ordförande Ann-Charlott Mankell som begär en redogörelse över situationen. Bild: Jari Välitalo

Politiker begär redogörelse av hemtjänsten

Hemvårdsnämnden begär en redogörelse över arbetsmiljön inom hemtjänsten efter HP:s artiklar.
– Stämmer detta är vi inte nöjda och då får vi se vad vi ska vidta för åtgärder, säger ordförande Ann-Charlott Mankell (M).

Efter att ha tagit del av artiklarna där ett par anställda samt fackförbundet Kommunal vittnar om stress och pressade tidsscheman har Ann-Charlott Mankell samt Rose-Marie Henriksson (S), vice ordförande, bestämt att begära en redogörelse över situationen.

LÄS MER: Malin från hemtjänsten har fått nog: ”Det här är sinnessjukt”

LÄS MER: Kommunal: Alla vet men ingen gör något

– Vi har nämnd nästa onsdag och då är tanken att vi ska få en redogörelse av detta. Vi vill veta vad som ligger bakom. 30 insatser låter väldigt mycket och vi vill veta om det verkligen är så här. Vi vill och ska vara en attraktiv arbetsgivare, säger Ann-Charlott Mankell.

”Förfärligt att läsa”

Hur reagerade du spontant på det som står i artiklarna?

– Det var förfärligt att läsa. Om det är som det står är det allvarligt.

Kom det som en överraskning eller känner du igen bilden?

– Jag har inte hört att det skulle vara så här pass allvarligt, även om jag absolut hör ibland att det är stressigt och att det kan bli både förseningar och stressiga situationer när man jobbar med människor. Men det ska vara undantag och inte vardag för då är det fel och då måste vi göra något åt det, annars får vi aldrig folk att vilja jobba inom hemtjänsten.

Marinette Urell, verksamhetschef för hemtjänsten, tillbakavisar delvis den bild som facket och de anställda beskriver.

– I vårt snitt ligger hemtjänsten på runt 15 besök per dag. Sedan kan det skifta, en del har mer och andra mindre beroende på vilken typ av insats det är. Det tar exempelvis kortare tid att endast överlämna läkemedel än att hjälpa till att iordningställa en frukost. Naturligtvis kan oförutsedda händelser uppstå när vi arbetar och det hanterar vi inom teamet, säger hon.

Men 15 är alltså ett genomsnitt och verksamhetschefen uppger att hon inte har tittat på siffror för varje enskild hemtjänstgrupp. Däremot planerar hon att göra arbetsplatsbesök i hemtjänstgrupperna framöver för att lyssna in personalens tankar och åsikter och förslag på förbättringar.

Har nöjda kunder

Kommunal uppger att de ofta får samtal från medlemmar som känner sig stressade och pressade och som säger att de inte hinner med sina kunder. Hur ser du på det?

– Det är inte en bild som jag övergripande känner igen. Vi har väldigt nöjda kunder som enligt kundenkäten känner att personalen har tid för de insatser de har fått beviljade. Däremot känner jag igen att vissa enskilda medarbetare kan uppleva det så och det är också därför jag vill föra en dialog med personalen. Jag har full respekt för att var och en har rätt till sin känsla och sina upplevelser och därför vill jag skapa möten.

Fackets och de anställdas bild är att många jobbar över eller låter bli att äta eller gå på toaletten för att trots allt hinna med kunderna. Kan det vara en orsak till att kunderna ändå är nöjda?

– Det vill jag inte spekulera i men jag känner inte igen bilden av att många skulle låta bli att ta raster, gå på toaletten eller behöver jobba över. Det är därför svårt för mig att bemöta innan jag har pratat med personalen.

Facket uppger också att anställda inte skriver upp sin övertid för att den ändå inte blir godkänd eftersom den måste bero på att något akut uppstått. Vad tänker du om det?

– Händer det akuta eller oförutsedda saker så för man en dialog om övertid med sin chef och det går också alltid att föra en dialog med sin chef i efterhand. Om övertiden är berättigad så godkänns den, men det är en verksamhetsnära fråga.

Välkomnar Kommunals enkät

Både Marinette Urell och Ann-Charlott Mankell hänvisar till den medarbetarundersökning som nyligen gjorts och menar att den visar att personalen är nöjd.

HP har tagit en titt på undersökningen. Den visar förvisso att de anställda känner sig motiverade och de ger också sin närmaste chef bra betyg. Men samtidigt är det möjligheten att koppla av och återhämta sig när man är ledig samt upplevelsen att man har rimliga förutsättningar att utföra sitt arbete som får bland de sämsta betygen.

Drygt var tredje anställd har dessutom uppgett att de inte skulle rekommendera sin arbetsplats.

Omkring 650 personer jobbar inom hemtjänsten. Av de 400 som svarat vill 78 se förbättringar i arbetsklimatet och 57 i ledarskapet, 53 vill förbättra den fysiska arbetsmiljön och 46 vill förbättra ”annat”. Vad ”annat” står för framgår inte.

Ann-Charlott Mankell menar dock att om läget är så pass allvarligt inom hemtjänsten som artiklarna beskriver så borde mer kritik ha framkommit i undersökningen, som är anonym. Hon välkomnar dock den enkät som Kommunal sedan tidigare berättat att facket ska genomföra i egen regi.

Om det visar sig att situationen är väldigt pressad för många, hur kan ni politiker i nämnden agera?

– Vi har ett ansvar för att personalen kan utföra sitt jobb och vi kan ställa krav på att till exempel omfördela resurser. Kanske det behövs mer personal, ändrade scheman eller att olika insatser samordnas. Att man inte hinner äta lunch för att det är för stressigt ibland händer nog inom alla jobb, men det får inte vara vardag, säger hon.

Fler nyheter om Halmstad hittar du här

Superlokalt – här får du senaste nytt från ditt område

De senaste lokala bostadsköpen hittar du här