Under den mörka årstid vi är inne i måste cyklister ha fungerande belysning igång större delen av dygnet – som en livförsäkring – men det är många som syndar mot den lagen.
– Numera finns det ju väldigt billiga cykellampor att köpa. Det kostar betydligt mer om vi stoppar någon utan, varnar Mikael Höglin.
Bötesbeloppet ligger nämligen på 500 kronor. Samma sak gäller om det saknas ringklocka på cykeln eller om man cyklar på en trottoar.
– Vi kommer också ha ögonen på om någon skjutsar på cykel, säger Mikael Höglin.
Det är nämligen bara tillåtet att skjutsas om man själv är över 15 år och passageraren är under 10 år. Annars blir det 500 kronor i böter – vardera.
Ännu dyrare är det att cykla mot rött, vilket kostar 1 500 kronor om polisen ertappar dig.
Men det är inte bara cyklister som polisen nu ska specialgranska, utan även bilister.
– Fortfarande är det en hel del som pratar i mobiltelefon, utan att använda hands free, när de kör bil, konstaterar Mikael Höglin.
LÄS MER:Stor polisinsats i Halland resulterade i indragna körkort
Sedan början av 2018 är det i Sverige olagligt att hålla kommunikationsutrustning i handen – för att prata, skicka sms eller surfa – samtidigt som man kör bil. Böterna ligger på 1 500 kronor.
– Vi ska även kolla om det slarvas med bilbälten, säger Höglin.
För en vuxen som inte använder säkerhetsbältet ligger böterna på 1 500 kronor. En förare som inte sett till att en passagerare under 15 år åker bältat får betala 2 500 kronor.
När polisen ändå är ute och kontrollerar bilister och cyklister ska de även titta på den nya typen av eldrivna sparkcyklar och så kallade fat bikes. För att klassas som cyklar får inte motorn vara starkare än 250 watt så att toppfarten inte är högre än 20 kilometer i timmen.
LÄS MER:Elfordon blir vanligare – men få vet vad som gäller
– Ser vi någon som verkar köra fortare, så att vi misstänker att elmotorn är så stark att den skulle klassas som moped, kan vi beslagta den och ta med för provtagning, säger Höglin och påpekar att det då kan bli tal om olovlig körning.