Från vänster: Malin Jartsell Gustafsson, rektor, Marie Bengtsson, förskollärare och Marie Karlsson som jobbar i köket på Harplinge förskola.
Från vänster: Malin Jartsell Gustafsson, rektor, Marie Bengtsson, förskollärare och Marie Karlsson som jobbar i köket på Harplinge förskola. Bild: Jari Välitalo

Personalen: ”Svårt att göra medicinska bedömningar av barnen”

På Harplinge förskola har mycket blivit annorlunda sedan coronapandemin bröt ut. Inledningsvis var det mycket som behövde diskuteras för att komma tillrätta med alla nya rutiner.
– Men nu är det som att vi alla vant oss, säger Marie Bengtsson, förskollärare.

ANNONS
|

I en undersökning som Lärarförbundet har beställt av Sifo uppger en majoritet av tillfrågade förskollärare att deras arbetssituation är pressad på grund av spridningen av covid-19.

790 förskollärare har svarat på frågor kring sitt arbete på landets förskolor. Drygt hälften av de som har svarat uppger att de oroar sig över att bli smittade och många säger att pedagogiken blivit lidande när rutinerna ändrats.

På Harplinge förskola verkar det dock ganska lugnt när HP gör ett besök. Personalen är medveten om att det ser olika ut på förskolor i landet och att upplevelserna varierar. Men i Harplinge är den samlade bilden att man har klarat sig bra med tanke på omständigheterna.

ANNONS

Ibland har verksamheten behövt förändras – men pedagogerna har löst de situationerna genom samarbete och genom att flytta personal.

– Samtidigt som vi har fått en annan typ av verksamhet så arbetar vi på som vanligt med fokus på barnen. Deras trygghet är väldigt viktig i den här annorlunda situationen som vi alla befinner oss i, säger förskolläraren Marie Bengtsson.

En samhällsbärande funktion

Barn som uppvisar minsta förkylningssymptom får inte vara på förskolan alls – enligt Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Och föräldrar som är sjuka får lämna sina barn utomhus och inte komma in i hallen.

– Riktlinjerna har varit tydliga och vi har kunnat följa dem. Samtidigt var det svårt till en början att göra medicinska bedömningar av barnen. Det ligger inte riktigt inom mitt kompetensområde, säger Marie.

”Barnen kan och vill lära sig saker, som till exempel att tvätta händerna noga.”

Hon har reflekterat mycket kring att förskolan och skolan har en samhällsbärande funktion – och att det därför just nu känns viktigt att ”bara jobba på”.

– Jag förlitar mig på de som har kunskapen och jag tror att det är viktigt med den tilliten i samhället. Efteråt kommer vi att veta vad som kunde gjorts annorlunda och då ska vi också dra lärdom av den här tiden, säger hon.

Har föräldrar varit förstående när barn fått skickas hem?

ANNONS

– Ja, jag tycker det. Det känns som att vi alla hjälps åt hela tiden.

I själva verksamheten ser saker och ting alltså inte ut som vanligt. Barnen måste tvätta händerna oftare och får inte själva ta för sig av maten. Man försöker dessutom vara ute så mycket det bara går och barngrupperna hålls små i den mån det är möjligt.

– Det är klart att det periodvis varit tufft och pedagogiken har förändrats men alla finner sig väl tillrätta med det här nu. Barnen kan och vill lära sig saker, som till exempel att tvätta händerna noga, säger Marie.

Fler stannar hemma

Sedan pandemin bröt ut har sjukfrånvaron bland personalen ökat.

– Man är mycket mer försiktig nu. I normala fall skulle man inte känt efter lika noga, men nu gör man det och stannar hemma vid minsta symptom för att inte riskera att föra smitta vidare.

Högre sjukfrånvaro bland personalen har oftast kunnat lösas genom att man flyttat runt personal mellan avdelningarna. Ibland har också bristen på personal kompenserats av att fler barn än vanligt varit hemma sjuka.

”Jag ser förskolan och skolan som navet i samhället.”

Marie är inte själv personligen rädd för att bli smittad av viruset. Hon menar att det förmodligen inte går att undvika. Att hålla distans till små barn är en omöjlighet.

ANNONS

– Jag har ingen i mitt hushåll som tillhör en riskgrupp heller, säger hon.

En som däremot har en nära anhörig i riskgrupp är Marie Karlsson som jobbar i förskolans kök. Hennes man har en lungsjukdom. Hon säger att hon försöker hålla distans till barnen och kollegorna så mycket det bara går:

– Klart att man är lite rädd men det är man ju överallt, inte bara här på jobbet.

”Våra yrken är viktiga”

Malin Jartsell Gustafsson är rektor och delar bilden av att det trots allt gått ganska bra att bedriva verksamhet under de nya förutsättningarna. I början var det många frågor från personalen men nu verkar det mesta ha fallit på plats.

– Vi är en samhällsbärande funktion och jag är glad att allt gått så bra som det gjort. Barn, föräldrar och pedagoger är fantastiska och förstående, säger hon och fortsätter:

– Barnen tvättar självmant händerna och nyser i armvecket för att vi sagt till dem att göra så. De är ansvarstagande de också.

Ni är ändå en ganska utsatt yrkesgrupp i den tid som råder, tycker du att er situation uppmärksammats tillräckligt?

– Det känns väldigt positivt att det skrivs som oss och visst är vi viktiga. Jag ser förskolan och skolan som navet i samhället, men de som jobbar i sjukvården och i äldrevården förtjänar all den uppmärksamhet de får. De gör en stor insats just nu, säger Malin Jartsell Gustafsson.

ANNONS

Marie Bengtsson fyller i:

– Det vi ska komma ihåg är att de inom sjukvården, precis som yrkesgrupperna inom våra verksamheter, borde få fortsatt uppmärksamhet även efter coronapandemin. Våra professioner är viktiga i samhället.

ANNONS