Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Myndighetschef Gabriela Arvidsson ser allvarligt på den händelse där personal gått in i kunder bostäder mitt i natten utan lov. Bild: HP/Arkiv
Myndighetschef Gabriela Arvidsson ser allvarligt på den händelse där personal gått in i kunder bostäder mitt i natten utan lov. Bild: HP/Arkiv

Personal smög olovligt in hos äldre på natten

En äldre person blev mitt i natten skrämd av röster i sin bostad och en lampa som tändes. Hemtjänsten hade olovligt tagit sig in för att leta efter en privat mobiltelefon. Ytterligare sex kunder fick liknande besök.
– Det är en mycket allvarlig händelse. Det rör sig om personer i beroendeställning, säger Gabriela Arvidsson, myndighetschef på hemvårdsförvaltningen i Halmstad.

Händelsen inträffade för ungefär en månad sedan och kom till förvaltningens kännedom tack vare att en anhörig slog larm.

Enligt den anhörige hade hemtjänsten varit inne i en kunds hem mitt i natten trots att personen inte har några insatser vid den tiden på dygnet.

Den drabbade väcktes av röster och att takbelysningen tändes. Vid sängen stod två personer från hemtjänsten iförda visir och munskydd. De uppgav att de letade efter en borttappad privat mobiltelefon, drog sedan av täcket och vände också på kunden för att komma åt att titta under hen.

Ytterligare sex kunder

Efter klagomålet gjordes en utredning som visade att personalen hade använt den digitala nyckeln för att olovligt ta sig in till sex andra kunder under samma natt för att leta efter telefonen.

Ytterligare en kund blev rädd och skrämd när personalen kom, medan övriga inte minns något.

Gabriela Arvidsson, myndighetschef, berättar att händelsen bedöms som mycket allvarligt, speciellt med tanke på att den ägde rum nattetid då kunderna låg och sov och inte förväntade sig att hemtjänstpersonalen skulle dyka upp.

– De har använt verksamhetens digitala nycklar till något som inte var arbetsrelaterat, nämligen att gå in i hemmet hos kunder utan deras tillåtelse för att leta efter en privat mobiltelefon. När kunder ger sitt godkännande till att vi får använda nycklar till deras bostäder så är det endast för att vi ska utföra insatser och inget annat, säger hon.

Djupt ångerfulla

Medarbetarna bedöms ha brutit mot gällande lagstiftning och grundläggande krav på respekt och värdegrund inom äldreomsorgen då de har utnyttjat kundernas skyddslösa ställning.

– De borde inte ha gått in utan kundernas vetskap, utan väntat till morgonen och kontaktat kunderna. Men personalen förstår att de har gjort fel, de är djupt ångerfulla och när de har reflekterat över händelsen har de förstått att detta var ett felaktigt agerande och verksamheten har bett om ursäkt till de berörda, säger Gabriela Arvidsson och tillägger:

– Någon kunde ju ha trott att det var en tjuv, ett pågående inbrott. Att gå in i någons bostad på det sättet är även förknippat med risker för personalen.

Har fått varning

Personalen var avstängd medan utredningen pågick men är nu tillbaka i tjänst.

– Händelsen har utretts utifrån ett arbetsrättsligt perspektiv och detta har lett till åtgärder i form av varning till berörda medarbetare. De arbetade nattetid och händelsen inträffade under deras tjänstgöringstid. I övrigt vill vi inte kommentera personalärenden, uppger Anna-Karin Kristiansson, verksamhetschef.

Händelsen har anmälts till Ivo, Inspektionen för vård och omsorg, som ett allvarligt missförhållande. Den har också polisanmälts.

– Det finns en överenskommelse om hur de digitala nycklarna får användas och här har dessa använts på ett otillåtet sätt. Vi har anmält händelsen till polisen för att få svar på om det finns något i detta som kan vara av brottslig karaktär och det är den frågan vi vill få utredd, säger Gabriela Arvidsson.

LÄS MER: Hemtjänsten slopar nyckelknippan i vår

LÄS MER: Tusentals uppgifter med sekretess kunde nås av obehöriga

Fler nyheter om Halmstad hittar du här

Superlokalt – här får du senaste nytt från ditt område

De senaste lokala bostadsköpen hittar du här