Ovanlig aktivitet i form av flera obefogade returer på rad har gjort att personal i ett av kommunens kök slagit larm om en misstänkt stöld. Cheferna anser dock att det är personalen som brustit i sina rutiner och har valt att inte polisanmäla.
Ovanlig aktivitet i form av flera obefogade returer på rad har gjort att personal i ett av kommunens kök slagit larm om en misstänkt stöld. Cheferna anser dock att det är personalen som brustit i sina rutiner och har valt att inte polisanmäla. Bild: Cecilia Welin/TT

Personal kritiserar kassasystem efter misstänkt stöld

Personal i ett av kommunens kök är kritisk mot hur en misstänkt stöld hanterats. Trots ovanlig aktivitet i kassasystemet har ingen polisanmälan gjorts. Personalen berättar att de mått oerhört dåligt och de ifrågasätter också kassasystemet som de menar har brister som gör att det alltför lätt går att stjäla pengar. Ansvariga chefer tillbakavisar kritiken.

ANNONS
|

Det är en enig och mycket kritisk personalgrupp som HP träffar sju veckor efter att hela historien tog sin början. Då, vid niotiden en morgon, gjordes fem returer à 60 kronor lunch i kassan. Detta är högst ovanligt enligt personalen som starkt misstänker att en tjuv har varit framme.

– En retur kan göras om man har varit för snabb med att välja kontokort och kunden i stället kommer med kontanter. Men fem returer på det här sättet gör vi aldrig, det är så onaturligt så det finns inte, berättar en anställd.

– Det går liksom inte att lämna tillbaka mat. Det är ingen klädbutik det här där man bara kan visa upp kvitto och få pengarna tillbaka, tillägger en annan.

ANNONS

Flera märkliga omständigheter

Returerna avslutas med en manuell lådöppning, vilket de också säger är märkligt.

– En lådöppning görs automatiskt när du slår in betalning i kassan, därför behöver vi aldrig göra tvingande lådöppningar, berättar de.

Dessutom sticker tidpunkten ut.

– Vid den här tiden på morgonen har vi inte ens öppnat och vi har heller ingen rutin för att samla returer tills på morgonen, berättar en i personalgruppen.

Den misstänkta stölden på sammanlagt 300 kronor rapporterades direkt till ansvarig chef. Men det tog inte slut där.

Ytterligare returer

Följande dagar gjordes proceduren om vid flera tillfällen berättar personalen. Minst fyra ytterligare returer à 60 kronor följt av en manuell lådöppning har gjorts enligt de kvitton som de själva har granskat.

– En sak skiljer dessa returer från de tidigare. Det har gjorts en avläsning först, vilket vi aldrig gör förrän vi har stängt eftersom en sådan avläsning är helt ointressant innan arbetsdagen är slut. Med en avläsning kan man få reda på om kassan stämmer innan man gör returer, vilket naturligtvis minskar risken för upptäckt, förklarar personalen.

Alla är övertygade om att samtliga returer har gjorts i syfte att kunna plocka pengar ur kassan utan att det ska märkas när dagen summeras och är mycket kritiska till hur saken hanterats uppåt i organisationen. Trots påtryckningar från personalen har ingen polisanmälan gjorts.

ANNONS

”Mår jättedåligt”

Hur mår ni i allt detta?

– Vi mår skit. Vi känner att på grund av de här returerna blir egentligen alla misstänkta. Vi har inte fått något stöd alls av cheferna. Ingen har ens frågat hur vi mår efter allt detta, berättar en.

– Huvudet surrar hela tiden, man sover så kasst, säger en annan.

– Jag har verkligen mått jättedåligt. Vi alla trivs så bra på vårt jobb egentligen och vi är inga monster som är ute efter att hänga någon, men vi hade önskat att cheferna hade tagit tag i detta med en gång och försökt reda ut vad som hänt, säger en tredje.

Personalen har, efter att själva ha rotat i händelsen, insett att pengar lätt kan stjälas på två sätt. Antingen låter man bli att slå in en lunch när kunden betalar kontant och inte vill ha kvitto, gör en lådöppning men stoppar i stället pengarna i fickan. Eller så slår man returer, som alltså bara upptäcks om någon granskar kvittona i efterhand, och tar kontanter ur kassan.

– Vi har ingen personlig inloggning i systemet och ingen särskild kod behövs för att kunna öppna kassan. Det är klart att man börjat fundera på hur många stölder som skett utan att någon fått veta. Vi ifrågasätter varför kommunen väljer att ha ett så pass bristfälligt kassasystem, säger de.

ANNONS

Hänvisar till bristande rutiner

Både Carl Westman, förvaltningschef för servicekontoret, och Lisa Larsson, chef för måltidsservice, tillbakavisar kritiken om att systemet inte skulle vara säkert. De hänvisar till att personalen inte följt gällande rutiner och uppger att ett stor ansvar ligger på den som är kassaansvarig.

– Vi har gjort en internutredning och kan konstatera att det handlar om brister i kassarutinerna som vi behöver se över och säkerställa framöver. Av det vi får fram kan vi inte bedöma att det har skett några oegentligheter, säger Lisa Larsson.

Fast personalen vittnar ju om flera fall av onaturlig aktivitet i kassasystemet, vilket de uppger att de har förmedlat till er. De har ju till och med själva tagit fram avläsningskvitton som visar på returer och lådöppningar som de menar saknar rimlig förklaring?

– I sin helhet kan jag bara konstatera att det har gjorts ett antal returer och korrigeringar men där det brister är att man inte signerar kvitton när man gör returer. Det har inte gjorts vid något klockslag, det brister på alla former av returer och därför är det svårt att konstatera om det är naturligt eller inte. Det saknas inga pengar, säger Lisa Larsson.

Kan inte styrka brott

Men personalen uppger ju att anledningen till att det inte saknas pengar är just för att det har gjorts returer och onödiga lådöppningar vilket alltså gör att det inte blir minus när kassan räknas?

ANNONS

– Det är egna spekulationer och slutsatser man drar utifrån enstaka returer i den stora massan. Kassan har stått olåst flera timmar på dagen, vilket den inte ska, så egentligen kan vem som helst komma åt detta. Vi kan inte bedöma och peka ut brott kopplat till detta, säger Lisa Larsson.

Varför finns det ingen personlig inloggning så att ni kan säkerställa varje anställds aktivitet i kassasystemet?

– Det är olyckligtvis så att vi har ett gammalt system som ska bytas ut och detta ska vi införa med start i vår, säger Lisa Larsson.

Ni hävdar att rutinerna har brustit, men personalen säger att de inte känner till dessa rutiner för returer och lådöppningar, hur tänker du om det?

– Jag har fått uppfattningen om att det är rutiner som varit uttalade. Men jag kan tänka mig att det brister på fler ställen och självklart är det inte så det ska gå till. Vi får ta detta som ett gemensamt ansvar, göra omtag och se till att vi har rutiner som alla känner till och som fungerar bättre fram tills vi har ett mer säkert system, säger Lisa Larsson.

Behövs bara kassaskrin och papper

Personalen tycker också att ni tog för lång tid på er att påbörja en utredning, att de mått dåligt över situationen och att ni inte ens frågat hur de mår. Vad säger du om det?

ANNONS

– Jag tycker inte att det har tagit orimligt lång tid, det tar tid att reda ut allting och vi har jobbat på i den takt vi har kunnat. Sedan kan jag inte ta ifrån dem hur de känner, jag förstår att de har mått dåligt och jag ser det på dem och vi har blandat in företagshälsovården. Jag tar till mig av den kritiken, säger Lisa Larsson.

På frågan om det är tillåtet med ett kassasystem av den typ som finns uppger Carl Westman att offentlig verksamhet inte omfattas av kassalagen vilket gör att det i princip räcker med penna/papper och ett kassaskrin.

Om kassasystemet är säkert, varför ska det då bytas ut?

– Orsaken är helt kopplat till verksamhetsutveckling. I dag har vi inget verksamhetssystem för måltidsservice men är i startgroparna för att införa ett, uppger Carl Westman och tillägger att det nya systemet kommer att ha fler funktioner än det gamla och även kunna erbjuda kunder fler kontantfria betalningsalternativ.

ANNONS