Ulla Meijel bor en trappa upp där det saknas hiss, så hon befarar att hon längre fram behöver en lägenhet i markplan. Chansen att få en sådan genom HFAB:s kö har plötsligt minskat markant eftersom hon precis blivit av med 13 års köpoäng.
Ulla Meijel bor en trappa upp där det saknas hiss, så hon befarar att hon längre fram behöver en lägenhet i markplan. Chansen att få en sådan genom HFAB:s kö har plötsligt minskat markant eftersom hon precis blivit av med 13 års köpoäng. Bild: Jari Välitalo

Pensionär saknar påminnelser före förlorad köplats

76-åriga Ulla Meijel hade nyligen fått nog med köpoäng för att kunna konkurrera om en lägenhet. Då upptäckte hon att HFAB raderat henne från kön.
– De påstår att de skickat ut påminnelser om att jag måste förnya mitt intresse, men jag har inte fått några, säger hon besviket.

ANNONS
|

Ulla Meijel är uppvuxen i Halmstad, men flyttade norrut som vuxen.

– När jag kom tillbaka till Halmstad 2005 satte jag upp mig i HFAB:s bostadskö, berättar hon då vi träffas i hennes bostadsrätt på Vallås.

– Än så länge klarar jag mig bra här, men i och med att jag bor på andra våningen och det saknas hiss behöver jag kanske ha en lägenhet i markplan när rörligheten blir sämre.

LÄS MER:45 000 bortrensade från HFAB:s kö

De senaste åren har hon löpande tittat på de mejl som HFAB skickat till henne med erbjudanden om lägenheter som passar in på hennes önskemål.

– Det är först nu när jag fått ihop 13 års köpoäng som jag sett att jag verkligen kan konkurrera om en lämplig lägenhet.

ANNONS

Vid årsskiftet reagerade emellertid Ulla Meijel över att det inte längre kom några erbjudanden.

– Jag försökte logga in hos HFAB för att se vad som hänt, men min inloggning funkade inte längre.

Jag visste att jag brukar aktivera platsen så här års, men jag hade inte koll på exakt när.

Vid ett besök hos HFAB fick hon förklarat för sig att det gått mer än tolv månader sedan hon senast ”förlängde” sin köplats genom att bekräfta eller uppdatera sina kontaktuppgifter.

– Jag visste att jag brukar aktivera platsen så här års, men jag hade inte koll på exakt när.

– Jag undrade varför de inte tar hänsyn till att det är svårt för oss äldre att hålla reda på datum – fast de skyllde bara på att de måste vara så hårda på grund av dataskyddsförordningen GDPR.

– Jag får inte så många mejl, så jag skulle ha märkt ifall jag fått påminnelser från HFAB, säger Ulla Meijel och påpekar att det inte finns några sådana i hennes skräppostkorg heller.
– Jag får inte så många mejl, så jag skulle ha märkt ifall jag fått påminnelser från HFAB, säger Ulla Meijel och påpekar att det inte finns några sådana i hennes skräppostkorg heller. Bild: Jari Välitalo

Eftersom Ulla Meijel fick besked om att HFAB mejlat påminnelser till alla – en månad respektive två veckor innan tiden gick ut – krävde hon att få se bevis på detta.

– Som pensionär får jag inte särskilt många mejl, så jag har bra koll på min mejlkorg och kan definitivt säga att jag inte fått någon som helst påminnelse.

Hon menade att påminnelserna kan ha fastnat i mitt skräppostfilter, men jag har kontrollerat att det inte stämmer.

Efter några veckor fick hon träffa en kvinna på HFAB som förklarade att de inte kan se hur bostadsbolaget skulle ha kunnat missa att mejla henne.

ANNONS

– Hon menade att påminnelserna kan ha fastnat i mitt skräppostfilter, men jag har kontrollerat att det inte stämmer, säger Ulla Meijel och visar oss på sin surfplatta.

Innan jag har lika många poäng igen är jag ju 90 år och då kan det vara försent.

– Deras slutgiltiga besked var att mina köpoäng inte gick att rädda – utan jag måste helt enkelt börja om. Innan jag har lika många poäng igen är jag ju 90 år och då kan det vara försent.

– Jag vill inte använda ordet kränkt – det har gått inflation i det – men jag kände mig mycket illa behandlad. På väg därifrån hörde jag en annan äldre kvinna som också var mycket upprörd över att ha förlorat sin köplats.

Enligt Ulf Nilsson, affärsutvecklings- och kommunikationschef hos det kommunala bostadsbolaget HFAB, har de efter december månads stora utrensning i kösystemet fått in en del klagomål.

Ulf Nilsson på HFAB menar att dagens kösystem är ”robust” och framhåller att de skickar ut påminnelser.
Ulf Nilsson på HFAB menar att dagens kösystem är ”robust” och framhåller att de skickar ut påminnelser. Bild: Emma Gustafsson

– Vi tycket naturligtvis det är jättetråkigt om någon känner sig förfördelad, men vi upplever att vi har ett robust system och skickar dessutom ut påminnelser, säger han.

Hur vet ni att påminnelserna verkligen kommer fram?

– Vi har nu undersökt ett hundratal fall där folk klagat över att de förlorat sina köpoäng, men vi har inte hittat något fel i vårt system.

Flera som hört av sig till HP säger att de aldrig haft problem att ta emot mejl från HFAB – och att de fått påminnelser för drygt ett år sedan – men inga påminnelser inför det här årsskiftet. Varför skulle plötsligt era mejl hamna i deras skräppostkorg nu?

ANNONS

– Det kan vara en liten skillnad i avsändaradressen på just påminnelserna som får skräppostfiltret att slå till.

Har någon som klagat fått tillbaka sina köpoäng?

– Inte vad jag känner till.

Var i GDPR (General Data Protection Regulation) står det att era uppgifter måste förnyas just efter tolv månader?

– Lagen stipulerar ingen så exakt tidsgräns, den säger bara att vi inte ska ha folks uppgifter registrerade i onödan. Andra bostadsbolag har en gräns på sex eller tolv månader – och vi valde den högre gränsen.

Vad säger du till dem som är ledsna över att ha förlorat många års sparade poäng?

– Det är trist, men eftersom man inte behöver betala någon avgift för vår kö känns det ändå rimligt att man får ta visst egenansvar.

Kan det bli aktuellt att ändra systemet?

– Vi tittar ständigt på möjligheter att förtydliga och förenkla, men man får inte glömma att det handlar om stora system där alla förändringar måste vara noga genomtänkta.

ANNONS