Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/2

Oro bland boende när rondell ska byggas om: ”Inte tryggt för barnen”

Rondellen som ska byggas vid Nya Tylösandsvägen och Bäckagårdsvägen fortsätter att röra upp känslor.
Nu är det de boende i Stenhuggeriet och Eketånga som oroar sig över den ökade trafiken i området under tiden för bygget.

I augusti börjar Halmstads kommun att bygga en ny rondell vid korsningen Nya Tylösandsvägen och Bäckagårdsvägen.

Under bygget stänger man av delar av korsningen i olika etapper, något som ägaren av Tempo Bäckagård blev förtvivlad över – som HP tidigare berättat.

Men planen för bygget rör även upp känslor hos de boende i Stenhuggeriet. De menar att den alternativa körväg man hänvisas till när korsningen stängs av i två månader inte är bra.

LÄS MER: Butiksägare förtvivlad över rondellbygget: ”Vi kommer inte att klara oss”

”Vägen är redan i dag ett problem”

När korsningen mot Nya Tylösandsvägen stängs öppnar man upp en gammal bussgata, som annars bara är cykelbana, och hänvisar de boende på Stenhuggeriet och Grötvik till Stenhuggerivägen.

– Den vägen är redan i dag ett problem för dem som bor här, med gång- cykel- moped- och biltrafik. Att då köra dubbelriktad trafik på gamla bussvägen – det kommer att bli väldigt trångt, säger Hans Lundberg, som bor i området.

LÄS MER: Rondellbygge kommer begränsa trafiken på Nya Tylösandsvägen

Även Marcus Lyberg, som har barn i skolåldern, är bekymrad.

– Mina barn cyklar till Söndrumsskolan den här vägen och jag blev väldigt orolig när jag hörde om hur man planerat. Det är som sagt redan ett problem med gathörn som svämmar över och en hastighetsbegränsning som inte hålls – att släppa på så mycket mer folk känns inte bra för de oskyddade trafikanterna, säger han.

Bussgatan för smal för biltrafik

Man anmärker också på att vägen saknar trottoar och att den gamla bussgatan som öppnas upp är för smal för biltrafiken som kommer färdas på vägen.

– Man måste kunna göra en lösning som är bättre än denna, menar Marcus.

Det de boende hade önskat är att korsningen som byggs om ändå hålls öppen för trafik, så man slipper leda om trafiken.

– När man gjorde rondellen vid korsningen innan, på Soldalsvägen, höll man öppet med begränsad framkomlighet hela tiden. Det samma gällde när man byggde rondellen vid Kattegattgymnasiet. Jag pratade med byggledaren som sa att det går att göra så här också – det är bara en fråga om tid och pengar, säger Hans Lundberg.

Kommunens svar: ”Trafikanternas ansvar att sköta sig”

Annars hade de boende önskat att kommunen gick på en annan linje – att öppna upp för dubbeltrafik på Krypvidevägen förbi glasscaféet.

– Den är ändå öppen i normala fall för genomfart. Stänger man den ena parkeringen blir det gott om plats att köra och det borde vara ett mycket bättre alternativ. Jag fick ingen bra förklaring till varför man inte valde detta, säger Hans Lundberg.

Henrik Larsson, chef på teknik- och fritidsförvaltningens projektavdelning, känner inte till den alternativa omledningen men han säger så här om kommunens plan för omledning:

– Man behöver leda om trafiken och vi har gjort det på bästa sätt. Vi kan inte hålla allt öppet för vi måste tänka på dem som jobbar med rondellen och deras säkerhet. Vi vill göra det bra för trafikanterna, dem som jobbar och att det går effektivt. Det tar mycket längre tid att bygga rondellen om man ska hålla korsningen öppen, säger Henrik Larsson och fortsätter:

– Det är trafikanternas ansvar också att sköta sig när man gör en tillfällig väg – man får vara extra försiktig. Det är också bara de som bor i området som kommer köra där, de bör själva kunna anpassa sig till förhållandena.

Fler nyheter om Halmstad hittar du här

Superlokalt – här får du senaste nytt från ditt område

De senaste lokala bostadsköpen hittar du här