Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

1/2

Oklart om rostigt plan ska skrotas eller bevaras

F 14:s sista flygplanstyp, Lansen, finns bevarad på en piedestal – men rosten gör att planet snart måste plockas ner. Frågan är om det ska renoveras eller skrotas.

Efter att de bullrande Lansenplanen lämnade stan i början av 1960-talet var Svedinos museum i Ugglarp länge Halmstadbornas närmaste möjlighet att beskåda F 14:s sista flygplanstyp.

I början av 1990-talet fick dock den före detta flygflottiljen tag på ett av sina gamla Lansen i Söderhamn, där det stått på en brandövningsplats.

I en hangar i Halmstad fixades planet till av sådana som utbildades i krigsreparationer av flygplan. Lagom till F 14:s 50-årsjubileum 1994 monterades det på en cementstolpe intill flottiljområdets idrottsplats.

I över 20 år har detta minnesmärke varit en fond vid alla avslutningar och ceremonier – men nu är dess framtid oviss.

– Tyvärr gör kondensen att den rostar sönder inifrån, säger planeringsofficer Johnny Neinhart på FMTS (Försvarsmaktens tekniska skola), den enhet som i dag håller till på F 14:s gamla område.

– Vi har gjort en grundlig utredning kring vilka alternativ som finns för planet, säger han och berättar bland annat att expertis från Flygvapenmuseum utanför Linköping varit och inspekterat.

På sikt skulle planet kunna bli ett arbetsmiljöproblem med tanke på risken för att det skulle ramla ner.

– Deras bedömning var att det inte är så illa ställt i närtid, men om det kommer en höststorm som Gudrun vågar väl ingen lova något, säger major Neinhart.

I utredningen redogörs både för det som talar för en renovering och det som talar emot.

– Flyghistoriker tycker förstås att det är viktigt att bevara kärran eftersom det inte längre finns så många 32:or kvar. Med åren har den också blivit en symbol för denna del av Halmstads historia, säger Neinhart.

– Samtidigt är det många yngre som inte har några band till att detta en gång var en flygflottilj. Numera är det ju en försvarsmaktsgemensam skola där flertalet inte har någon koppling till flygplan.

En renovering beräknas kosta en halv till en miljon kronor.

– Den kalkylen bygger på att arbetet sker ideellt. I dagens pressade läge kan vi inte lägga utbildningstid på sådant, säger Neinhart.

– Dessutom måste det fram en stor lokal, som inte är för dyr. Vi har inte längre några tomma hangarytor.

Han hoppas på ett beslut från FMTS före årets slut och räknar med att en eventuell renovering tar 2–3 år om den ska ske av frivilliga någon kväll i veckan.