Nytt ljus över elbilsprojekt

Med erfarenhet och ny kunskap från förra årets tävling för solcellsbilar i Australien, så laddar ett 30-tal studenter på Högskolan i Halmstad för en ny tävling. I en verkstad lyser flitens lampa starkt i dessa dunkla pandemitider.

ANNONS
|

I en verkstad på skolans nya S-hus flödar kreativiteten. Med en tävling i bagaget och många erfarenheter rikare har ett 30-tal studenter nu börjat projekteringen av en ny solcellsbil. Den gamla står lite bortglömd i ett rum och ibland används delar av bilen i det nya projektet.

– Vi ser vilka komponenter vi kan använda från den gamla bilen och optimerar dessa, säger Pontus Skogastierna, projektledare i Halmstad University Solar Team.

Han och Valdemar Erlandsson, som är mekanik ledare, var med i förra bygget och i tävlingen Bridgstone World Solar Challange. Efter ett batteribyte genomförde man de 300 milen – från Australiska Darwin i norr till Adelaide i söder.

ANNONS

– Bilarna som vi bygger är gjorda för att åka söderut i Australien, solpanelerna är nämligen riktade så, säger Valdemar Erlandsson.

Tillsammans med de andra i projektet försöker de att dra lärdom från förra årets tävling.

– Det var ju första gången vi var med i racet och vi har lärt oss otroligt mycket, speciellt inom utveckling, säger Pontus Skogastierna.

Till det nya bygget har man byggt en testrigg som för tankarna till bröderna Wrights första flygplan, ett fackverk där man satt på en ratt och tre hjul.

– Nu ska vi testa allt. Jakob har till exempel gjort ett fantastiskt jobb i testriggen där vi kan genomföra olika tester på hur vi ska lösa styrningen, säger Valdemar Erlandsson.

Jakob Nöjd testar styrningen i testriggen som ska leda fram till den färdiga solcellsbilen. Allt under övervakning av Pontus Skogastierna och Valdemar Erlandsson.
Jakob Nöjd testar styrningen i testriggen som ska leda fram till den färdiga solcellsbilen. Allt under övervakning av Pontus Skogastierna och Valdemar Erlandsson. Bild: Jari Välitalo

Jakob Nöjd, som är ny i projektet, tar plats bakom ratten och testriggen rullas ut i skolans korridor. Den nya bilen ska ha tre hjul i stället för fyra och målet är en betydligt lättare konstruktion, för det gäller att hålla ned vikten. Tidigare så valde många lag de minsta förarna och byggde sedan en bil runt dem. Därför har förutsättningarna för nästa Bridgestone World Solar Challange 2021 ändrats något.

– Nu måste bilen vara anpassad för en person som är minst 1,80 meter och väger 80 kilo. Tidigare byggde man små gokartliknande bilar för minsta luftmotstånd med minimalt med plats, vilket blev otroligt varmt så förare svimmade.

ANNONS

En annan utmaning som Halmstadstudenterna haft är att ragga sponsorer och samarbetspartners under rådande pandemi.

– Vi kontaktar företag hela tiden och många känner av coronasituationen vilket vi förstår och som vi får anpassa oss efter. Det medför att vi måste optimera utvecklingskostnaderna, säger Pontus Skogastierna.

En annan utmaning i pandemitider har varit att alla deltagare i projektet inte kunnat vara på plats samtidigt. Många andra lärosäten runt om i världen har varit helt nedstängda. Tävlingen planeras till den 22–30 oktober 2021.

ANNONS