Ny cykelplan förenklar för alla på två hjul

Nu ska det bli enklare och tryggare att ta sig fram på två hjul i Halmstads kommun. Cykelplan 2017 är godkänd och öppnar dörren till flera nya satsningar på cykelstråk.

ANNONS
|

Teknik- och fritidsnämnden har antagit handlingsplanen Cykelplan 2017, som ska bidra till att fler väljer cykeln som transportmedel och samtidigt göra Halmstad till en mer cykelvänlig kommun.

– Det handlar om att göra cykelnätet så komplett som möjligt så att man kan ta sig från A till B utan att behöva cykla på vanlig väg, säger Lars Püss (M), ordförande i teknik- och fritidsnämnden.

Förutom att bygga ut cykelvägnätet ska Halmstad satsa på mer belysning längs cykelvägar, upprustning av befintliga cykelvägar med låg standard och service för cyklister. Cyklisterna ser helst en satsning på service som cykelställ, pumpar, skyltning och en digital cykelkarta. Trafiksäkerhet är en annan viktig aspekt.

ANNONS

– Det stora arbetet är att göra cykelnätet säkrare och tryggare. Vi vill hålla cyklisterna bort från bilisterna genom att skilja cykelvägar från bilvägar, säger Lars Püss.

Halmstad utvecklas och växer i snabb takt. Det var bakgrunden till att kommunen ville se över den gamla cykelplanen från 2010.

– Den behövde uppdateras. Under de senaste sju åren har det byggts ut en massa. Vi behövde göra nya prioriteringar om vad vi ska satsa på, menar Püss.

Vilka förbättringar kan den nya cykelplanen ge?

– Jag tror att det blir ett tydligare fokus. Vi har redan påbörjat arbetet med att bygga ihop de cykelvägar som finns. Det fortsätter vi med nu. Det är betydligt mycket färre luckor än tidigare.

Kommunen ska också prioritera enskilda orter utanför stadskärnan.

– Ett exempel är sträckan upp till Oskarström eller Getinge, dit är det ju inte kommunala vägar utan statliga. De råder vi inte över, men samhällsbyggnadskontoret och kommunstyrelsen kan ha en dialog med Trafikverket.

Cykelplan 2017 har en hög ambitionsnivå och teknik- och fritidsförvaltningen påpekar att det behövs ökade investeringsmedel för att kunna förverkliga planen. Tjänstemännen presenterar hur mycket olika cykelvägar kan kosta att anlägga, men inga summor är politiskt beslutade.

– Det här visar förvaltningens prioritering. Men den ekonomiska biten, att fördela investeringsmedlen, är en fråga för kommunfullmäktige, säger Lars Püss.

ANNONS

Fakta: Här byggs cykelstråk

I Halmstad finns fyra typer av cykelvägar: övergripande stråk, superstråk, huvudstråk och lokala länkar. I Cykelplan 2017 ingår bland annat en handlingsplan för de övergripande näten.

Utbyggnadsbehov statliga vägar, nationell plan:

  • Halmstad–Spånstad–Oskarström (väg 26), 11,5 kilometer. Av de projekt som ska in i nationell plan, är det denna cykelväg som har efterfrågats mest.
  • Holm–Kvibille–Getinge och vidare mot Slöinge, 17 kilometer.

Utbyggnadsbehov statliga vägar, regional plan:

  • Eldsberga–Gullbranna, 2,5 kilometer.
  • Eldsberga söderut, vidare mot Genevad, 3,5 kilometer.
  • Harplinge–Haverdalsbro, 3 kilometer.
  • Kustvägen, 1,65 kilometer.
  • Sennan, inom orten, 2 kilometer.
  • Spånstad–Åled, 1,5 kilometer.

Utbyggnadsbehov, kommunalt ansvar:

  • Genevadsån, bro.
  • Hagön–Påarp, 3 kilometer + bro.
  • Kustvägen, 1,7 kilometer.
  • Kårarp, till broarna över järnväg och E 6, 1,8 kilometer.

Belysningsbehov, kommunalt ansvar:

  • Gullbrandstorp–Halmstad, 6 kilometer.
  • Holm–Halmstad, 3 kilometer.
  • Skedala–Halmstad, 1,7 kilometer.
  • Trönninge–Halmstad, 2,7 kilometer.
ANNONS