Missnöjd kund får rätt mot Halmstadföretag

När Halmstadbons värmepumpar slutade fungera hänvisades han fram och tillbaka mellan de inblandade företagen. Till slut visade det sig att pumparna blivit felaktigt installerade av ett Halmstadföretag och nu rekommenderas kunden få ersättning.

ANNONS
|

Sommaren 2018 köpte kunderna två luftvärmepumpar från Elgiganten och installationen genomfördes av Halmstadföretaget IC Kyl & Värmeservice. Strax efter köpet slutade dock båda pumparna fungera.

Halmstadbon anmälde felet till Elgiganten. Det var då som hänvisningsfesten började och kunden skickades fram och tillbaka mellan Elgiganten, IC och tillverkaren Samsung.

Till slut skickade Elgiganten ut en tekniker som då kunde konstatera att det fattades köldmedel i båda pumparna och att det berodde på att installationen inte var fackmässigt utförd.

Enligt Ingemar Carlsson, ägare av IC Kyl & Värmeservice, hade dock Elgigantens tekniker redan varit ute en gång tidigare och konstaterat att det inte var något läckage, utan det var först vid det andra besöket som det upptäcktes, något som kunden inte nämnde i anmälan.

ANNONS

– Jag vet inte riktigt var det läckaget kom från i och med att det inte var något läckage första gången. När jag fick det första beskedet, att det inte var något läckage, så släppte jag det. Då skulle ju felet vara i maskinen och något som kunden fick ta med Elgiganten, säger Ingemar Carlsson.

Kunden uppger att han då försökte få kontakt med Halmstadföretaget IC för att även de skulle kunna komma ut och undersöka felet och därmed kanske hjälpa honom att intyga att felet var ursprungligt. Han skriver i sin anmälan att han, trots upprepade kontaktförsök, inte lyckades få företaget att varken undersöka eller åtgärda felet.

I början av 2020 valde han att anlita en annan aktör för att reparera pumparna. I en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, begärde han därefter att Halmstadföretaget skulle ersätta honom för reparationskostnaden.

– Jag har varit där flera gånger och hjälpt honom när det har krånglat. När det sedan konstaterades att det var ett läckage så är det ju jag som ska åtgärda det, men då blev jag inte ens ditkallad. Nästa gång jag hörde från honom var när han anmälde det till ARN, säger Ingemar Carlsson.

ARN går nu på kundens linje och rekommenderar IC Kyl & Värmeservice att ersätta kunden med 8 651 kronor för reparationen.

ANNONS

– Kunden har inte ens betalat mig för installationen ännu, så då är det märkligt att jag ska stå för reparationen. Det blir ju en förlust på 18 000 för mig. Men jag ska ta kontakt med kunden och se hur vi löser det, jag kan betala mellanskillnaden bara för att få saken ur världen.

ANNONS