Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/5

Markägare kritiska till reserverad mark: ”Död hand över området”

Redan när Kennet Svensson, på tidigt 1980-tal, köpte sin mark i Skedala omfattades den av ett reservat för en framtida järnväg.
Hittills har ingen järnväg blivit av, men själva reservatet föreslås nu ligga kvar till åtminstone 2050.
– Kommunen lägger en död hand över området, säger Kennet Svensson och får medhåll från andra kritiska markägare.

Marken som är reserverad för en framtida järnväg och väg sträcker sig som en båge från Västkustbanan i söder – i höjd med Trönninge – till Västkustbanan i norr – i höjd med Holm. Sträckan omfattar privatägda fastigheter i bland annat Skedala.

En fastighetsägare som har fått förhålla sig till de begränsningar som reservatet innebär är Kennet Svensson.

– Det har varit krångel i 35 år. Jag har i omgångar försökt utveckla marken, men fått nej av kommunen. I fjol ville jag stycka av tomten för att bygga tre enbostadshus, men det gick inte, säger Kennet Svensson.

I avslagsbeslutet från kommunen ges lite olika skäl. Men avgörande är att den föreslagna placeringen ligger inom kommunikationsreservatet i översiktsplanen. ”Marken ska reserveras för kommunikation. Inga nya tomter ska bebyggas inom reservatet”, står det.

LÄS MER: Här är synpunkterna på Framtidsplan 2050

Även grannarna Dan Widegren och Nils-Arne Gustafsson har liknande berättelser.

– Jag har i omgångar försökt bygga ett hus för sonen och hans sambo. Men enligt kommunen går det inte på grund av reservatet. Stråket är 450 meter brett och omöjliggör all form av utveckling inom området, säger Dan Widegren.

– Reservatet drabbar alla som har mark som ligger inom det. Jag brukar skämta med min fru och säga att ”om huset brinner ned så får vi inte bygga upp det igen”, Nils-Arne Gustafsson, som bor på gården Stora Nydala.

Området mellan de två prickade linjerna ligger inom kommunikationsreservatet. Här tillåts ingen ny bebyggelse. Detta då kommunen i framtiden kan komma att behöva marken för en järnväg och väg. Bild: Jari Välitalo
Området mellan de två prickade linjerna ligger inom kommunikationsreservatet. Här tillåts ingen ny bebyggelse. Detta då kommunen i framtiden kan komma att behöva marken för en järnväg och väg. Bild: Jari Välitalo

Kritiken: ”En död hand över området”

Halmstads kommun vet inte när, eller ens om, sträckan ska byggas ut. Men man vill ha möjligheten i framtiden. Därför ligger kommunikationsreservatet kvar i Framtidsplan 2050, Halmstads nya översiktsplan.

”Utbyggnad sker efter planperioden”, står det i förslaget, det vill säga efter 2050.

Fastighetsägarna i Skedala är kritiska till beslutet. De tycker inte att kommunen borde begränsa marken i 30 år till, utan att ha några planer – vare sig konkreta eller vaga – på när det eventuella spåret ska byggas ut.

– Konsekvensen blir en död hand över området. Nu är det dags att antingen köpa loss marken och bygga den där sträckan, eller plocka bort reservatet, säger Kennet Svensson.

Kommunikationsreservatet utmärkt på Halmstads kommuns nya översiktsplan – Framtidsplan 2050. Bild: Halmstads kommun
Kommunikationsreservatet utmärkt på Halmstads kommuns nya översiktsplan – Framtidsplan 2050. Bild: Halmstads kommun

”Nationell och internationell betydelse”

I planförslaget står det att den aktuella sträckan reserveras av Halmstads kommun för en framtida järnväg och väg av ”nationell och internationell betydelse”.

Syftet är att i framtiden kunna avlasta järnvägen som går genom Halmstad från godstrafik. I synnerhet gäller det trafik med farligt gods.

Exakt vilket år reservatet tillkom är oklart. Sökträffarna i HP:s eget arkiv är få och inte heller på kommunens samhällsbyggnadskontor verkar det finnas svar att få.

– Vi har frågat de som arbetat här länge, och även en pensionerad trafikstrateg, för att höra i vilket sammanhang reservatet tillkom. Men ingen tycks veta, säger planarkitekten Annika Hansson, som jobbar med Framtidsplan 2050.

– Det enda svar jag kan ge är att sträckan har funnits väldigt länge, åtminstone sedan 1980-talet, säger Annika Hansson.

Har det förts någon diskussion om huruvida man skulle plocka bort reservatet i Framtidsplan 2050?

– Nej. Man ska inte ta bort reservat om man inte har riktigt goda skäl. Då måste man detaljstudera. Man behöver vara säker på att aldrig behöva bygga ut sträckan.

Axelsson (C): ”Kan förstå markägarna”

Fastighetsägarna som HP pratat med tycker det är dags att Halmstads kommun bestämmer sig angående sträckan. Men vare sig tjänstemän eller politiker kan säga något.

Markägare upplever det som att ni begränsar utvecklingen på privatägda fastigheter. Finns det verkligen inget besked att lämna om när järnvägen och vägen kan bli verklighet?

– Nej. Vi har inte tittat på det ännu. Det finns ingen tidplan. I dagsläget har kommunen valt att prioritera mark för bostadsbyggnation och verksamheter, säger Annika Hansson.

Inte heller samhällsbyggnadsutskottets ordförande Jenny Axelsson (C) kan ge markägarna något besked.

– Jag tycker personligen att det är en svår fråga och kan definitivt förstå att det uppfattas som att kommunen lägger en död hand över områdena. Om jag hade en kristallkula som kunde ge svaret på hur man ska planera i dag för att ha gjort rätt om hundra år, så hade jag sovit bättre om nätterna, säger Jenny Axelsson.

Grannarna i Skedala är missnöjda med svaren.

– I över 30 år har kommunen låst marken utan att det har blivit något spår. Nu ska man alltså spara den i 30 år till? Jag tycker inte att man kan ha ett reservat i så många år, säger Kennet Svensson.

– Jag tror aldrig att det blir någon sträcka. Det lär i alla fall inte ske under vår tid, eller ens våra barns tid, säger Nils-Arne Gustafsson.

LÄS MER: Bostadsplaner gör Äventyrslandets framtid oviss

Fler nyheter om Halmstad hittar du här

Superlokalt – här får du senaste nytt från ditt område

De senaste lokala bostadsköpen hittar du här