Försäkringskassan tar ingen hänsyn till att den tidigare Halmstadmamman nu saknar tillgångar och att hon bedömer att hon inte kommer att tjäna några pengar i landet som hon bor i. Inte ens det faktum att hennes sambo förlorat jobbet på grund av covid-19 blidkar kassan.
Pengarna ska betalas tillbaka. Och det inom 30 dagar.
Grunden till Försäkringskassan tämligen tuffa hållning i fuskärendet är att mamman lämnade felaktiga uppgifter när hon ringde 2017 och anmälde barnets födelse. Enligt Försäkringskassans uppgifter har den drygt 40-åriga mamman inte bott stadigvarande i Sverige sedan 2015.
Felaktiga utbetalningar
Utredningen visar vidare att mamman inte arbetat alls sedan 2014, att hon inte har några sparade pengar och att alltså bott utomlands sedan i januari 2015. Försäkringskassan konstaterar kort i beslutet: ”Ersättningen från Försäkringskassan har därmed betalats ut felaktigt”.
I Försäkringskassans beslut ingår också en detaljerad redogörelse för varför kassan inte medger betalningsbefrielse. Utöver att kassan bedömer att mamman kan komma att få en inkomst i framtiden väger lögnerna tungt och summeras i slutsatsen: ”Att du orsakat felutbetalningen genom att lämna oriktiga uppgifter om att du är bosatt i Sverige talar också emot befrielse.”
Dröjsmålsränta
Återkravet gäller 282 454 kronor, varav 237 354 kronor motsvarar felaktigt utbetald föräldrapenning. Om pengarna inte kommer in på Försäkringskassans konto i tid lägger man på en dröjsmålsränta på åtta procent.
Beslutet kompletteras med att handläggaren ställer frågan: ”Har du några frågor?”. Mamman får utöver kontonumret där pengarna ska sättas in reda på att hon då är välkommen att ringa Försäkringskassans kundcenter.