En mamma som flyttat utomlands och tidigare bott i Halmstad krävs på återbetalning av nästan 300 000 kronor som hon felaktigt fått ut i barnbidrag och föräldrapenning.
En mamma som flyttat utomlands och tidigare bott i Halmstad krävs på återbetalning av nästan 300 000 kronor som hon felaktigt fått ut i barnbidrag och föräldrapenning.

Mamma fick barnbidrag och föräldrapenning på falska uppgifter

Redan när barnet föddes hade mamman lämnat Sverige. Men hon ringde ändå Försäkringskassan och anmälde födelsen. Under tre år tickade utbetalningarna på.

ANNONS
|

Försäkringskassan tar ingen hänsyn till att den tidigare Halmstadmamman nu saknar tillgångar och att hon bedömer att hon inte kommer att tjäna några pengar i landet som hon bor i. Inte ens det faktum att hennes sambo förlorat jobbet på grund av covid-19 blidkar kassan.

Pengarna ska betalas tillbaka. Och det inom 30 dagar.

Grunden till Försäkringskassan tämligen tuffa hållning i fuskärendet är att mamman lämnade felaktiga uppgifter när hon ringde 2017 och anmälde barnets födelse. Enligt Försäkringskassans uppgifter har den drygt 40-åriga mamman inte bott stadigvarande i Sverige sedan 2015.

Felaktiga utbetalningar

Utredningen visar vidare att mamman inte arbetat alls sedan 2014, att hon inte har några sparade pengar och att alltså bott utomlands sedan i januari 2015. Försäkringskassan konstaterar kort i beslutet: ”Ersättningen från Försäkringskassan har därmed betalats ut felaktigt”.

ANNONS

I Försäkringskassans beslut ingår också en detaljerad redogörelse för varför kassan inte medger betalningsbefrielse. Utöver att kassan bedömer att mamman kan komma att få en inkomst i framtiden väger lögnerna tungt och summeras i slutsatsen: ”Att du orsakat felutbetalningen genom att lämna oriktiga uppgifter om att du är bosatt i Sverige talar också emot befrielse.”

Dröjsmålsränta

Återkravet gäller 282 454 kronor, varav 237 354 kronor motsvarar felaktigt utbetald föräldrapenning. Om pengarna inte kommer in på Försäkringskassans konto i tid lägger man på en dröjsmålsränta på åtta procent.

Beslutet kompletteras med att handläggaren ställer frågan: ”Har du några frågor?”. Mamman får utöver kontonumret där pengarna ska sättas in reda på att hon då är välkommen att ringa Försäkringskassans kundcenter.

ANNONS