Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Tid är en bristvara inom hemtjänsten i dag enligt Malin Horvath som jobbat i hemtjänsten i 14 år. Schemat är så pressat att det inte finns utrymme för att trösta någon som känner sig ensam eller mår dåligt säger hon. Bild: Roger Larsson
Tid är en bristvara inom hemtjänsten i dag enligt Malin Horvath som jobbat i hemtjänsten i 14 år. Schemat är så pressat att det inte finns utrymme för att trösta någon som känner sig ensam eller mår dåligt säger hon. Bild: Roger Larsson

Malin från hemtjänsten har fått nog: ”Det här är sinnessjukt”

Malin Horvath som jobbar inom den kommunala hemtjänsten har fått nog. Kraven på vad personalen ska hinna med är orimliga och det går ut över båda hälsan och kunderna säger hon.
– Det är ett helt sinnessjukt tempo. Det finns ingen tid för omsorg och medmänsklighet.

I våras berättade anställda inom hemtjänsten anonymt i HP om en arbetssituation som de beskrev som orimlig.

LÄS MER: Hemtjänstpersonal vittnar om orimliga arbetsförhållanden

Malin Horvath har jobbat i vården i 25 år, varav 14 inom hemtjänsten. Hon säger att artiklarna fick stor uppmärksamhet bland hennes arbetskamrater.

– Folk köpte tidningen och lät den ligga framme. Alla tyckte att det var jättebra, vi trodde inte det var sant att någon tagit det steget. Men det glöms ju bort fort igen, säger hon.

Risk att kunder far illa

Själv har hon ofta tänkt tanken att kliva ut i offentligheten och berätta om den stress och press som hon menar genomsyrar hemtjänsten i dag. Efter ett helgpass som nästan tog knäcken på henne var måttet rågat.

– Jag, och många andra, har fått nog. På den rundan jag jobbade är det inte ovanligt att vi anställda har ett 30-tal insatser på en dag och det är helt omöjligt att hinna med och göra det bra för kunderna när det är så tajt.

Malin ser en stor risk för att kunderna inte får rätt vård och omsorg och kanske till och med far illa när personalen tvinga stressa mellan uppdragen.

– När vi stressar som vi gör är det lätt att missa saker. Det är lätt att få tunnelseende och bara gå på det som står i kundens genomförandeplan. Det är människor och inte robotar vi arbetar med och det uppstår hela tiden situationer som inte är planerade och som det inte finns tid för, säger hon och fortsätter:

– Vi tar oss tid, för det är viktigt för oss att se kunderna och ge dem närhet men det sker på bekostnad av att vi blir sena till nästa kund, inte hinner gå på toa, får dra ner på vår halvtimmes lunch eller tvingas jobba över.

”Så att man är gråtfärdig”

En kollega till Malin, som vill vara anonym, bekräftar bilden.

– Det är nästan så att man är gråtfärdig. Det är snabbt in till kund och lika snabbt ut igen. Vi vet aldrig hur kunden mår när vi kommer, de kan vara ledsna eller må dåligt men vi hinner inte ge dem den medmänsklighet som vi skulle vilja, säger hon.

Malin och hennes kollega berättar att situationen har blivit värre den senaste tiden och att många anställda mår dåligt.

– Alla säger likadant, de klarar inte av den här stressen varje dag. Man är så uppe i varv när man kommer hem och mår psykiskt dåligt och det påverkar sömnen, säger kollegan.

– Det finns ingen tid för återhämtning mellan passen och det påverkar både sömn och orken att ha ett socialt liv, tillägger Malin.

Ingen extra tid för coronaskydd

Malin flikar in att det dessutom är ett faktum att pågående coronapandemi gör att varje insats tar längre tid i och med de skyddsåtgärder som personalen måste ta hänsyn till. Någon extra tid till detta har inte lagts in i planeringen.

– Dessutom är kunderna redan avskärmade och lever i ensamhet, vi hinner knappt med dem i vanliga fall men det är ju nu om någon gång som de behöver vår närhet, att vi tar oss tid för omsorg och medmänsklighet, säger hon.

Många av era kunder har ju trygghetslarm, vad händer om någon larmar?

– Sådant finns ingen tid inplanerat för och övriga uppdrag ligger ju kvar så då får man prata med planeraren. Vi hjälps givetvis åt att lösa det, men det är synd om kunderna, vi hinner nästan inte göra färdigt när vi har det här trycket.

Effektivitet och budget styr

Malin och hennes kollega upplever att tid, effektivitet och budget är det som styr hemtjänsten i dag. Fler kunder ska hinnas med på kortare tid och det enda som prioriteras är det som står i kundens biståndsbeslut.

Malin tar ett arbetspass från det hon kallar ”helveteshelgen” som exempel.

– En av dagarna hade jag nio att-göra-saker på en timme och tjugo minuter. Förutom åtta kundbesök skulle jag även dela ut mat på tio minuter. Och ingen tid för dokumentation. Min sista kund var planerad till fem i ett och vi skulle sluta klockan ett. Den dagen stängde jag och min kollega av telefonerna tio i två.

– Jag känner att det var droppen. Det har blivit allt mer stressigt men det här var ett sinnessjukt tempo.

Hoppas på förändring

Malin berättar att hennes förhoppning med att gå ut i tidningen är att få till en förändring.

– Jag kommer säkert att förlora mitt jobb, men detta håller inte längre. Vi har så många gånger påtalat att det är för stressigt, det är för tajt, det finns inte tillräckligt med tid för vare sig insatserna eller dokumentation. Trots att personal säger ifrån så händer det ingenting. Jag är rädd för att det kommer att ske en olycka, antingen med en medarbetare eller en kund, och det har jag påtalat för vår förvaltningschef.

Hennes kollega håller med och tillägger:

– Alla känner att man snart inte orkar mer, det har varit så här mycket i cirka ett års tid nu. Så det här måste komma ut. Det handlar inte bara om oss anställda, utan även om att de gamla ska kunna känna sig trygga.

LÄS OCKSÅ:

Fler nyheter om Halmstad hittar du här

Superlokalt – här får du senaste nytt från ditt område

De senaste lokala bostadsköpen hittar du här