Majoritet är för en öppningsbar bro över Nissan

Som väntat var beslutet inte enigt, men nu står det klart att en majoritet av politikerna vill se en öppningsbar bro över Nissan.
– Det här känns stort, det är ett viktigt beslut vi har tagit, säger Jenny Axelsson (C), ordförande i samhällsbyggnadsutskottet.

ANNONS
LocationHalmstad||

Som HP berättat har det blivit dags för Halmstads folkvalda att sätta ner foten i frågan om en förbindelse över Nissan på Söder. Politikerna har fått ta del av en ny utredning som visar både fördelar och nackdelar med en bro respektive en tunnel.

LÄS MER:Politiker ska sätta ner foten om förbindelse över Nissan

Utredningen slår också fast att skillnaden mellan de två alternativen är stor när det kommer till kostnaden. En bro landar på omkring 65 miljoner – 115 miljoner om den ska vara öppningsbar – medan en tunnel går loss på minst 900 miljoner.

S vill ha bro – SD tunnel

Inför beslut i samhällsbyggnadsutskottet var både S och SD osäkra på om de skulle förespråka tunnel eller bro.

ANNONS

S landade i att stötta förslaget med en öppningsbar bro.

– De ekonomiska aspekterna vägde ganska tungt och vi vill också möjliggöra för att båtar ska komma längre upp i Nissan. Många i partiet var dock oroliga över barriäreffekten som en bro kan få och då kändes öppningsbar som ett bra alternativ, säger Stefan Pålsson (S), andre vice ordförande i utskottet.

SD vill å sin sida se en tunnel.

– Den enda nackdelen med tunneln som vi ser det är själva kostnaden. Då resonerar vi som så att detta är ett stort samhällsprojekt, likt Södra infarten, och då får det kosta. En tunnel innebär mindre ljudpåverkan och vi tycker inte heller det är rimligt att stänga sikten ut mot havet med en bro, säger Fabio Ishaq (SD).

C och M vill ha öppningsbar bro

C och M, som sedan tidigare sagt att de vill ha en bro, ser gärna en öppningsbar variant.

– Vi vill kunna möjliggöra för båttrafik längre upp i Nissan och värna om det marina livet, säger Carl-Johan Berthilsson (M), förste vice ordförande i utskottet.

Han tillägger att han tror att en bro kan bli ett smycke för Halmstad, något som både Jenny Axelsson och Stefan Pålsson instämmer i.

– Väljer vi ett billigare alternativ än tunnel tycker vi i S att vi kan kosta på oss att göra en vacker bro, säger Stefan Pålsson.

ANNONS

Eftersom S, M och C tillsammans sitter på fem av sju platser i samhällsbyggnadsutskottet blev beslutet en öppningsbar bro. SD reserverade sig och V valde att inte delta i beslutet förrän det når kommunstyrelsen som har sista ordet i frågan.

I kommunstyrelsen sitter även KD som är för en tunnel och L som ännu inte tagit ställning.

Majoritet för brolösning

Men även utan KD, L och V lär det bli en majoritet i kommunstyrelsen för en öppningsbar bro.

– C är solitt, M är solitt och S är solitt och tar med sitt förhållningssätt till kommunstyrelsen, säger Jenny Axelsson och tillägger att hon är mycket glad över att ett beslut om förbindelse har fattats.

– Det här kändes stort, det är ett viktigt beslut vi har tagit i dag. Vi behövde sätta ner foten för att vi ska kunna fortsätta arbeta med stadens utveckling i våra olika framtidsplaner.

På frågan hur broföreträdarna ser på eventuella problem med buller och de trafikstörningar som en öppningsbar bro kan medföra svarar de att det är sådana saker som ska tas med i de fortsatta utredningarna kring ett broalternativ.

– Min bedömning är att öppningsbarheten framför allt kommer att användas under sommarmånaderna. Sedan har vi ingen skytteltrafik med höga segelbåtar och motorbåtar kommer ju att kunna gå under. Bullret tror jag man kan hantera och vi ser också ett förändrat trafikmönster med allt fler elfordon, säger Carl-Johan Berthilsson.

ANNONS

– En vanlig missuppfattning är att detta ska vara en tung trafikled, men vi pratar om en stadsgata med begränsningar för den tunga trafiken. Tung trafik ska inte ledas in genom staden utan gå på de stora lederna, tillägger Jenny Axelsson.

ANNONS