Lyxcampa på hemmaplan – glamping är en het semestertrend

Café, konsertplats eller kanske bio. Jonas Eliasson och Helena Bengtsson har inte direkt någon brist på idéer. Tvärtom. Men till sist bestämde de sig för att satsa på glamping i sin trädgård i Steninge utanför Halmstad.

ANNONS

Vägen hem till Jonas och Helena känns smått surrealistisk. Rapsgula fält, djupgröna åkrar och så till sist trädtunneln som kupar sig så fint över bilen.

– När vi var på visning för det här huset kände vi direkt att det var här vi ville skapa vårt drömboende, säger Helena Bengtsson.

LÄS MER:Halland i topp i den svenska campingligan

LÄS MER:Hon ska ta glamping till lammfarmen i Veinge

LÄS MER:De ordnar camping för bekväma hallänningar

Tomten var enorm och huset i behov av lite kärlek både här och där. Uthuset och orangeriet likaså. Men vad gjorde väl det när grönskan, alla kvadratmetrarna tomt och de vackra omgivningarna skapade utrymme för tusen tankar och massvis av idéer.

Brasmys och musik gör knappast Glampingupplevelsen sämre.

– Dina föräldrar har ju sagt att det borde varit de som köpt huset eftersom det är så mycket som behöver göras och de som pensionärer har tid med det, säger Jonas Eliasson med ett skratt.

Nytt hus födde Glampingdrömmar

Han och Helena såg också fixet, jobbet och allt som måste tas om hand och skötas. Men de såg något annat också. De såg möjligheter att skapa, både för sin egen och andras skull. Nästan genast när de flyttat in började tankarna, fantasierna och drömmarna ta form och fart. Ett tag ville Helena skapa ett café i uthuset de funderade också över om man inte skulle kunna skapa en liten konsertarena.

– Jonas är jätteduktig på att spela och vi har sjungit lite tillsammans. Och vi gillar själva att gå på intima, avskalade konserter, så varför inte? funderar Helena Bengtsson.

De båda blev ett par för tre år sedan. Och nästan direkt visste de att de ville skapa ett liv på landet tillsammans. Två kreativa individer med massvis av skaparglädje.

”När vi kom hem var vi så inspirerade att vi redan dagen efter beställde tältet”

Men bara några veckor efter det att de flyttat in i sitt nya drömhus kraschade Jonas. Alltför mycket arbete under alltför lång tid hade tagit ut sin rätt och han blev sjukskriven. Under den perioden besökte de först en plats i Danmark som satsat på just glamping, en plats som fick deras egen kreativitet att flöda. Under samma lilla tripp bodde de på Norrmans, ett bed and breakfast utanför Köpenhamn som blivit känt inte minst efter att paret som driver stället varit med i SVT:s Husdrömmar. Eftersom Helena och Jonas råkade vara kvällens enda gäster där, kom de att språka med värdparet om att våga satsa på sina drömmar i flera timmar. Timmar som faktiskt lade grunden till den lilla glampingsatsning de själva gjort.

ANNONS

– När vi kom hem var vi så inspirerade att vi redan dagen efter beställde tältet, säger Helena Bengtsson.

Ett riktigt mysigt litet krypin. Skuggspelet löven ger är som ett litet skådespel i sig. Bild: Helena Bengtsson

Då var våren på vippen att vakna. Det var april och sommaren närmade sig med stormsteg. Men varför vänta till i morgon med det du kan göra i dag? Jonas och Helena satte igång direkt.

– På många sätt kändes det som en vändpunkt för dig, du fick liksom ett mål med tillvaron igen, säger Helena och Jonas håller med.

Viktigt med rätt feeling i tältet

Han började bygga trall för att tältet skulle få en stadig, lite lagom lyxig grund att stå på. Sakta men säkert växte också en mysig grillplats fram. Under tiden letade de prylar med exakt rätt touch på loppisar runt om i nejden. Och snart hade tältet begåvats med skön känsla av naturlig lyx.

– Från början var tanken att våra kompisar skulle bo i tältet när de kom hit på besök, men ganska snart var det väldigt många som frågade om man kunde boka.

”Det har varit så roligt att få träffa alla de här människorna och ta del av deras historia”

Och plötsligt hade det som egentligen mest var ett kul projekt förvandlats till ett litet arbete. Glampingen var mer eller mindre fullbokad med gäster från när och fjärran under hela förra säsongen. Några lite äldre som kanske firade bröllopsdag eller bara ville ha en alldeles speciell upplevelse; några lite yngre som hade smitit ifrån den stress och jäkt småbarnsåren innebär för att få rå om varandra under några alldeles egna timmar. Men också en hel del barnfamiljer.

ANNONS

– Det har varit så roligt att få träffa alla de här människorna och få ta del av deras historier, säger Helena.

Nästan varje dag under sommaren levererade hon och Jonas dessutom frukost till sina gäster. Frukost som bland annat bestod av smoothie tillverkad av frukt och bär från den egna odlingen. De skulle också städa, byta, tvätta och torka lakan mellan varje gäst. Och så var det ju det där sociala.

– En av de saker vi blev så inspirerade av hos Norrmans var ju den där hemma-känslan. Vi kände oss så omhändertagna när vi var där, och så ville vi att man skulle känna hos oss också, säger Helena Bengtsson.

– Vi ville verkligen skapa en unik upplevelse, fyller Jonas Eliasson i.

Lagom många campingdagar

Orangeröda solnedgångar, fågelkvitter istället för väckarklocka eller spelstund med regnet smattrandes mot tältduken skapar magiska ögonblick. Men för att nå dit krävs förstås både engagemang, tid och energi. Eftersom de dessutom hade sina vanliga jobb parallellt kändes projektet tidvis en smula övermäktigt.

– Till slut kände jag mig faktiskt väldigt trött, säger Helena.

Det är viktigt att hinna ta hand om varandra mellan varven också.
Det är viktigt att hinna ta hand om varandra mellan varven också. Bild: Helena Bengtsson

Men i år har de lärt sig. De har ransonerat lite bland de datum där de har öppet för att hinna återhämta sig mellan varven. Dessutom har de sett till att ha lite fler luckor för de där kompisbesöken de längtade efter.

ANNONS

– Det kändes faktiskt lite konstigt förra året när vi sagt att vi mest gjort det för att kunna ta hit våra kompisar, och så plötsligt hade vi typ bara tre datum att välja på, säger Jonas.

”Till slut kände jag mig faktiskt väldigt trött”

Trots att de är mitt uppe i förverkligandet av den glampingdröm de skapat har de tusen funderingar kring andra saker de skulle kunna ta tag i. Det där caféet finns fortfarande som en mysig tanke och tankarna på små, intima konserter har de inte heller slängt överbord. De är bara det att de insett att man inte kan göra allt på en gång.

– Helena får ofta nya visioner medan jag kanske lite mer säger att ”ok, nu gör vi det här och så får det andra vänta”, säger Jonas.

Vad som händer i framtiden och vilka projekt de väljer att sätta tänderna i framöver, det är det ingen som vet. Men det de vet, det är att det de skapat i och med glampingen, det ångrar de inte en sekund.

– Jag hade tappat bort min kreativa inspiration under en period. Den har jag fått tillbaka i och med det här. Dessutom tror jag att det har varit ett väldigt bra projekt för oss att ha som par – vi har lärt oss så mycket tillsammans, säger VEM?.

Tips på 3 grejer att göra i Halland:

- ”Dagstur till Strömma Farmlodge utanför Tvååker, Varberg. Ett av våra stora inspirationsresmål både när det kommer till miljö och inredning. Dessutom bjuder de in till intima konserter i ladan och melodikryssfrukost med hemgjord Nutella. Behöver vi säga mer?”

- ”SUP längs Fylleån med Kitekalle. Första gången vi testade blev vi så hooked att vi bokade igen bara några dagar senare. Upplev Halmstad från en ny sida samtidigt som du blir fylld av rogivande energi av den djungellika omgivningen.”

- ”Besök Susegårds underbara gårdsbutik i Onsjö utanför Halmstad och fyll på med färska närodlade grönsaker och kött från glada grisar. Passa på att plocka en magisk bukett blommor ute på fältet när du ändå är där :) ”

Jonas Eliasson

Ålder: 39 år.

Familj: Sambon Helena och barnen Elthon och Cornelis.

Bor: Skäpparp utanför Steninge.

Yrke: Lärare i fritidshem. (PÅ??)

Bästa campingminne: ”När jag och Helena skulle upp till Norge och vandra i bergen packade vi in tältet i bilen, och planen var att stanna någonstans utmed Bohusläns kust och sova en natt. Efter många stopp i jakt på en bra tältplats slutade det med att vi skippade tältet, kröp ner i sovsäckarna på en stenhäll ute vid havet och sov under stjärnorna.”

Favoritresmål: ”Jag har en märklig dragning åt öst så fort jag tänker på att resa. Har inte kommit längre än Krakow men drömmen är Japan.”

Helena Bengtsson

Ålder: 34 år.

Familj: Fästmanen Jonas Eliasson och bonusbarnen Elthon och Cornelis.

Bor: Skäpparp utanför Steninge.

Yrke: Internationell kommunikatör på Högskolan i Halmstad samt frilansfotograf @Nenze Photography.

Bästa campingminne: ”Jag kommer inte ifrån någon campingfamilj och har inte så mycket erfarenhet av just camping. Däremot har jag varit på många vandringsresor där jag bland annat bott på vildmarkshostel mitt på en bergstopp i en kanadensisk nationalpark. När jag fick nyckeln till stugan, fick jag också en genomgång i hur jag skulle agera om jag mötte en björn på väg till toaletten på natten. Lite av en besvikelse att det aldrig dök upp någon björn... ;)”

Favoritresmål: ”Jag har en speciell dragning till höga berg och turkosa glaciärsjöar. När jag väljer boende är det alltid natursköna, fotogeniska platser på priolistan, gärna lite isolerat och avskilt.”