Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Vardagsutmaning. Allt, eller i alla fall nästan allt går att använda för olika former av rörelse. Tim Fredman uppmanar alla att våga släppa loss och använda det som finns i vår närhet för att utmana rörelsemönster och kroppsmedvetenhet.

Löparen som tröttnade på att ha ont

Tim Fredman satsade ordentligt för att försöka nå världseliten i medel­distanslöpning. Men till sist tröttnade han på att ständigt ha ont. I stället satsar han nu på att lära människor att röra sig balanserat och med glädje.

– Rörelse är jätteviktigt för att vi ska utvecklas, säger Tim Fredman, personlig tränare.

Han tycker förstås att det är bra att människor tränar och vardagsmotionerar på olika sätt. Men han menar att det inte räcker för att vi ska må riktigt bra. Dels för att det är så många som faktiskt aldrig kommer iväg särskilt många gånger till pumpen, spinningen, boxen eller vad det nu kan vara. Men också för att vi behöver röra oss på ett annat sätt för att utmana vår hjärna och därigenom oss själva.

– Ju mer man rör på sig desto fler synapser eller kopplingar skapas det i hjärnan. Särskilt om vi gör sådant vi inte är vana vid.

Ett sådant exempel är tandborstning med fel hand, ett annat går ut på att vispa med vänster i stället för höger. På samma sätt kan man öva på att kasta med höger om man är vänsterhänt och vice versa allt för att dels utveckla hjärnan och vår förmåga att lära nytt, men också för att skapa balans i kroppen.

Dessutom strävar han efter att träna funktioner som går att använda i många olika situationer.

Läs även: KRÖNIKA: Nu tänker jag skutta fram genom livet

Han ber mig att ställa mig stadigt och fixera blicken på något rakt framför mig samtidigt som jag sträcker ut ena handen för att kunna fånga en boll. Han kastar och jag ska försöka fånga utan att titta på honom. Inte helt lätt, men efter några försök så går det.

– Det du övar här är periferiseendet och det är jättebra att ha när man håller på med bollsport till exempel.

Ett annat sådant exempel är kaströrelsen, själva stämmet i höften, som krävs i många idrotter med olika former av kastmoment. Men förutom det handlar mycket av den träning, de rörelser, Tim Fredman lär ut om att hitta glädjen i det man gör. En trottoarkant kan vara en utmärkt utmaning, ryggen på en bänk kanske man kan balansera på och på barnens lekplatser går det finfint att hänga lite i räcken.

– Ibland tycker jag att vi kanske ska vara lite mer respektlösa och framför allt ska vi inte säga till våra barn när de utforskar sin miljö och sina kroppar.

Tim berättar att han, som har en hel del barngrupper, tydligt märker att alldeles för många sitter alldeles för stilla.

– Jag har barn som är sex år som inte kan sitta på huk.

– Jag hoppas med mitt sätt att se på rörelse och träning att fler ska hitta ett sätt att röra sig i vardagen, då kommer man faktiskt ganska långt.