Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Kunden har totalt 11 000 kronor i obetalda räkningar och riskerar nu 6 000 kronor i vite om han sätter på vattnet igen utan att betala. Bild: Kenny Hjälte
Kunden har totalt 11 000 kronor i obetalda räkningar och riskerar nu 6 000 kronor i vite om han sätter på vattnet igen utan att betala. Bild: Kenny Hjälte

Kund som vägrar betala för vatten riskerar vite

Varje gång LBVA stängt av vattnet på grund av flertalet obetalda räkningar har kunden själv satt på det igen. Nu riskerar han vite på 6 000 kronor för varje gång han sätter på vattnet utan att betala för sig.

Vattentvisten har pågått i nästan två år och under den här tiden har sex obetalda fakturor lagts på hög. Den totala summan uppgår till 11 000 kronor.

Våren 2019 valde Laholmsbuktens va, LBVA, att vända sig till inkasso. Bolaget meddelade då fastighetsägaren att vattnet skulle stängas av om inte räkningarna betalades.

Under sommaren stängdes vattnet av. Men därefter fick LBVA meddelande om att betalning inkommit och vattnet sattes på igen.

Falsk inbetalning

Dock visade det sig att fastighetsägaren hade redovisat en falsk inbetalning och ett nytt brev skickades ut. Eftersom det inte heller denna gång kom in några pengar stängdes vattnet åter av.

Mannen lyckades dock själv sätta på vattnet. Personal från LBVA åkte därför ut och stängde servisventilen.

Ytterligare åtta gånger satte fastighetsägaren på vattnet igen och lika många gånger har LBVA stängt av det. Vid ett tillfälle hade fastighetsägaren blockerat servisventilen med sin bil men LBVA lyckades ändå stänga av vattnet.

LBVA har även försökt förhindra åtkomst till ventilen genom ett lås, men detta har brutits upp.

Riskerar vite

Tvisten har nu avgjorts av Mark- och miljödomstolen dit LBVA vänt sig med en ansökning om stämning.

Enligt domen ska mannen betala för det vatten han har förbrukat, plus ränta på beloppet. Dessutom riskerar fastighetsägaren ett vite på 6 000 kronor för varje gång servisventilen öppnas utan att avgiften är betald.

Enligt kommunjurist Jenny Moberg har ett problem i just detta ärende varit att servisventilen legat inne på fastighetsägarens tomt.

– Servisventilen är den punkt där vattnet går över från kommunen till fastighetsägaren och det är för att vi ska kunna mäta hur mycket vatten som används. Men nu är den flyttad och ligger i stället utanför fastigheten, berättar hon.

Fler nyheter om Halmstad hittar du här

Superlokalt – här får du senaste nytt från ditt område

De senaste lokala bostadsköpen hittar du här