Under januari, februari och mars vägde kommunen all inkommande reklam. Resultatet blev 730 kilo, motsvarande tre ton per år.
Som ett led i arbetet med att ställa om till ett mer hållbart samhälle har beslut fattats om att säga nej tack till reklamutskick.
– Vi minskar mängden avfall men vi ser också att vi kan använda våra personalresurser bättre, säger Alexandra Sandberg.
Spärr hos SCB
Hon förklarar att i dag skickas post och reklam först till Rådhuset. Allt sorteras och skickas sedan ut till respektive förvaltning.
– Där sorteras den ofta igen och skickas vidare ut på olika arbetsplatser, säger hon.
Hur går det till rent praktiskt att som kommun säga nej tack till reklam?
– Vi har lagt in en reklamspärr i SCB:s företagsregister, det är något som alla företag kan göra. Då får vi bort mycket av den oadresserade och onödiga reklamen, säger Alexandra Sandberg och fortsätter:
– Sen har vi den adresserade reklamen som behöver hanteras ute på varje förvaltning och detta har vi informerat all personal om via intranätet.
Detta verkar vara en ganska enkel åtgärd för att minska avfallet och spara på vår miljö, så varför har man inte bromsat de här utskicken tidigare?
– Det handlar nog om en medvetenhet inom kommunen och om att det är större fokus i dag på att förebygga avfall än vad det var för bara några år sedan. Sedan är kommunen en komplex verksamhet, vi har 270 postställen, så jag ser det ändå som att det är bra att vi gör det nu och inte väntar ännu längre.
Målet halvering
Målet är att minska pappersavfallet med åtminstone halva mängden, även om Alexandra Sandberg hoppas på mycket mer. Skulle kommunen få bort samtliga tre ton handlar det om en koldioxidbesparing motsvarande två tredjedels varv runt jorden i en bensindriven bil.
– Detta har vi räknat ut med hjälp av nyckeltal som Avfall Sverige tagit fram. Det handlar då inte om transporter utan själva pappershanteringen sett ur ett livscykelperspektiv, förklarar Alexandra Sandberg.
Inte bara kommunen sparar tid och pengar på åtgärden. Det gör även företagen som skickar reklamen. I de allra flesta fall hamnar nämligen utskicken bara i papperskorgen till ingen nytta eftersom en kommun enligt lag bara får köpa varor och tjänster av upphandlade företag.
Möbler och plast
Tidigare har kommunen i sitt hållbarhetsarbete fattat beslut om att köpa in mer begagnade möbler.
LÄS MER:Halmstads kommun ska köpa mer begagnade möbler
För tillfället pågår också en plastinventering i syfte att minska på plastanvändningen och där det är möjligt gå över till mer miljövänlig plast, berättar Alexandra Sandberg.