Kommunen köpte ut Motorhalland för 60 miljoner

För att kunna bygga det framtida bostadsområdet på Tullkammarkajen behövde Halmstads kommun ta över fastigheten där Motorhalland tidigare hållit till. Processen påbörjades för flera år sedan och notan landade på 60 miljoner. Men när bostadsområdet blir av är fortfarande oklart.

ANNONS
LocationHalmstad||

Redan 2017 skrevs ett avtal mellan Halmstads kommun och Motorhalland som då drev sin verksamhet på Stationsgatan 74. Först 2020 kunde företaget lämna lokalen och flytta in i sin nybyggda bilanläggning på Flygstaden.

LÄS MER:Motorhallands tidigare lokal står tom i väntan på beslut

LÄS MER:Snart flyttar Motorhalland

Avtalet innebar att kommunen köpte företagets tomträtt och då samtidigt ersatte Motorhalland för byggnaden som står på marken. I avtalet ingick också att kommunen skulle detaljplanlägga en fastighet som Motorhalland senare köpte.

– Vi ville inte bara säga upp dem och sätta dem på bar backe om man säger så. Vi ville samtidigt hjälpa dem till en ny plats och därför finns köpet av marken till deras nya anläggning med i helheten, förklarar Magnus Sjöberg som är kommunens mark- och exploateringschef.

ANNONS

Köpet av tomträtten kostade Halmstads kommun 60 miljoner kronor.

– Hade vi sagt upp Motorhallands tomträtt hade vi behövt ersätta tomträttsinnehavaren för byggnader och det som den förlorar. I stället för att säga upp och sen lösa in tomträtten så köpte vi den. Det som det hade kostat att ersätta tomträttsinnehavaren bedömdes motsvara det som det kostade att köpa tomträtten, säger Magnus Sjöberg.

Kunde blivit dyrare

I avtalet framgår det också att om kommunens planarbete av marken vid Flygstaden skulle avbrytas skulle köpet i stället kosta 10 miljoner kronor mer. Affären slutade dock som planerat och Motorhalland kunde köpa fastigheten i Eketånga för drygt 14 miljoner kronor.

Är 60 miljoner kronor en rimlig summa för den här affären?

– Det var värderat till det. Det står i avtalet att ersättningen är bedömd till 56 miljoner kronor plus 25 procent enligt expropriationslagen, det vill säga om man tvångsmässigt skulle lösa in det, säger Magnus Sjöberg som också poängterar att tre externa fastighetsvärderare har anlitats för att bedöma värdet på tomten.

Den tidigare bilhallen på Stationsgatan står nu tom i väntan på att kommunen ska besluta vad den ska användas till fram tills dess att det är dags att bygga bostadsområdet på Tullkammarkajen. När det första spadtaget tas återstår dock att se, processen med att ta fram en detaljplan är bromsad i väntan på en utredning om översvämningsrisken för området.

ANNONS

LÄS MER:Ny bro över Nissan avgörande för bostäder på Tullkammarkajen

LÄS MER:Visionen av en ny stadsdel i Halmstad

Fakta: Tomträtt

En form av nyttjanderätt av mark som tomträttsinnehavaren betalar för genom en årlig avgift till kommunen. Avtalet löper vanligtvis på tio eller 20 år och när avtalet upphör erbjuds innehavaren vanligtvis ett nytt.

Tomträttsinnehavaren kan inte själv säga upp avtalet men kan sälja tomträtten. Det kan också finnas en möjlighet att friköpa sin tomträtt.

Källa: Halmstads kommun

ANNONS