Kommunen: Cirka 700 hemtjänstkunder har fått felaktiga fakturor

Under mars månad har felaktiga fakturor skickats ut till cirka 700 av hemvårdsförvaltningens kunder, skriver Halmstads kommun på sin hemsida.

ANNONS
|

Fakturorna gäller hemtjänstinsatser som utförts i februari. Enligt kommunen har man upptäckt att en del kunder har blivit debiterade för mer tid än det verkliga utfallet. Detta ska bero på felaktiga uppgifter från leverantören av förvaltningens planerings- och tidsregistreringssystem.

De drabbade är kunder som har hemtjänstinsatser i upp till 10 timmar i månaden och kunder som fått flera hemtjänstinsatser utförda under ett hemtjänstbesök.

Kunder som har mer än 10 timmars hemtjänstinsatser per månad berörs inte.

"Vi beklagar det inträffade. Vi har påbörjat arbetet med att identifiera och återbetala alla drabbade kunder så snart vi kan. Leverantören har även åtgärdat problemet och säkerställer att detta inte ska upprepas framöver," säger Ulla Johansson, avdelningschef kvalitet och utveckling på hemvårdsförvaltningen, i en kommentar på kommunens hemsida.

ANNONS
ANNONS