Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/3

Katthemsordförande om fallet med försvunna katten Lisa: ”Mer än upprörande”

Catarina Niklasson Schöön, ordförande för Kattfotens katthem i Halmstad och vice förbundsordförande för Djurskydd Sverige, är besviken på hur länsstyrelsen hanterat ärendet med Lotta Svahnströms försvunna katt Lisa, en katt myndigheten kan ha fångat av misstag och som sen adopterats bort.
– Det är ett hån och ett slag i ansiktet, säger Niklasson Schöön.

Katten som länsstyrelsen omhändertog i Steninge den 26 mars kan vara Lotta Svahnströms katt Lisa som försvann samma dag, något som enligt länsstyrelsen inte går att reda ut då katten överlämnats till ett djurhem och sedan vidare till en ny ägare som nu har alla rättigheter till katten. Katten kan inte tas tillbaka. Detta är något som Catarina Niklasson Schöön, ordförande för Kattfotens katthem i Halmstad och vice förbundsordförande för Djurskydd Sverige, reagerar starkt på och hon anser att länsstyrelsens hantering av det här fallet är ”undermålig”.

– Att en myndighet underlåter att kontrollera detta ordentligt är anmärkningsvärt och mer än upprörande. Det är ett hån och ett slag i ansiktet mot alla som arbetar med djurskydd, säger hon.

LÄS MER: Länsstyrelsen kan ha fångat fel katt – Lottas katt Lisa försvunnen

Ifrågasätter beställningen

Niklasson Schöön anser att länsstyrelsen agerat fel redan från början då man i beställningen av omhändertagning av katter, enligt henne, inte varit tillräckligt specifik angående vilka katter som ska hämtas.

– I avropet till veterinärkliniken som ska hämta katterna står det att ett okänt antal katter cirka sex stycken ska omhändertas. Det är skrämmande. Det finns ju ingen beskrivning på hur katterna ser ut överhuvudtaget, säger hon och fortsätter:

– Om man tittar i avtalet som länsstyrelsen har med veterinärkliniken så står det att det i beställningen av tjänsten ska finnas med ”specificering och omfattning av tjänsten som avropas”. Då kan jag ju kraftfullt ifrågasätta om man kan anse att länsstyrelsen har gett en tillfyllest beskrivning, säger Niklasson Schöön.

Vanja Kinch, tillförordnad enhetschef vid veterinärenheten vid länsstyrelsen i Halland, vill inte gå in på detaljer i beställningen. Detta då den rör en tredje part, personen de bedömt vanvårdat katter, men säger att i fall när det rör sig om djur som går fritt då är ett uppskattat antal en tillräcklig specificering i deras ögon.

– I ärenden där det finns många djur som rör sig fritt, ofta katter, då kan man inte veta exakt hur många djur det rör sig om. Vid våra kontroller kanske vi bara ser 15 av de 25 djur som behöver omhändertas och då beställer vi omhändertagande av djur på den platsen eller adressen. I vår värld är det absolut en specifik beskrivning, säger Kinch.

”De köper blint vad de säger”

Nästa grej Niklasson Schöön reagerar på är att hon upplever att länsstyrelsen inte ifrågasätter djurhemmets bedömning att katten inte tros ha ett hem, trots att det enligt henne finns indikationer på att fel katt är infångad. En dag innan länsstyrelsen överlåter katten till djurhemmet, som sen ger katten till en ny ägare ,finns en tjänsteanteckning som beskriver att länsstyrelsen gjort efterforskning kring en eventuell annan ägare då det råder tvivel om den här katten tillhör personen de hämtade katter hos. Man meddelar djurhemmet detta varpå de svarar att katten troligtvis inte har något hem då den är skygg och svår att närma sig. Dagen efter överlåts katten.

– De köper blint vad de säger utan att ifrågasätta. Det är klart att även om en katt har ett hem så blir den rädd och skygg bland främlingar och i en okänd miljö. Det borde de veta. Vilka är de att bedöma att katten inte kan ha ett hem bara på grund av att den är skygg och sen så bara köper länsstyrelsen det, säger Niklasson Schöön frågande.

Kinch svarar att det var olika faktorer som spelade in och som ledde till deras beslut att överlåta katten.

– Djurhemmets synpunkter vägdes in i bedömningen men det är inte den enskilda saken som avgjorde det hela, säger Kinch.

Att det inte fanns någon anmälan hos polisen om en försvunnen katt, att ingen hört av sig efter att efterlysningar gjorts i sociala medier och att dyra kostnader för uppstallning på djurhemmet skulle hamna på personen de hämtade katter hos om de behöll katten på djurhemmet påverkade beslutet, enligt Kinch.

– Dessutom anser vi att en katt mår mycket bättre i ett hem än uppstallad på ett djurhem i en box så därför ville vi också skynda oss att hjälpa katten, tillägger hon.

Katten Lisa (till vänster) och den infångade katten (till höger) är lika i färger och pälsmönster. Foto: Privat
Katten Lisa (till vänster) och den infångade katten (till höger) är lika i färger och pälsmönster. Foto: Privat

Önskar högre krav

När katten sen är överlåten och Lotta kontaktar länsstyrelsen så tycker Niklasson Schöön att länsstyrelsen skulle ställt högre krav på djurhemmet att samarbeta för att utreda vad som hänt. Enligt henne gör man lama försök att få bilder på kattens öron för att kolla en märkning, bilder som när de väl kommer är suddiga och inzoomade. Hon upplever att djurhemmet svarar oengagerat och kallt när de i ett mejl skriver kort att det inte kan vara samma katt och de vägrar ge ut kontaktuppgifter till den nya ägaren då denne, enligt djurhemmet, inte vill prata.

– Varför krånglar de? Varför begär inte länsstyrelsen bättre bilder på öronen? Varför vill inte djurhemmet samarbeta och lösa det här? Det är stora frågetecken, säger Niklasson Schöön.

Vid den här punkten var katten redan överlåten och det är därför högre krav inte kunde ställas menar Kinch. Hon hävdar också att djurhemmet gjort vad de ska och mer kan inte krävas.

– De har gjort det de är skyldiga till att göra enligt avtal och till och med lite till. De gick oss till mötes och kontaktade de nya ägarna efter överlåtandet när vi inte hade någon rätt till katten längre, säger Kinch och fortsätter:

– Sen att de nya ägarna säger till djurhemmet att de inte vill vara med, vilket de har full rätt att göra då de äger katten, det kan vi inte säga så mycket om men djurhemmet har försökt i nästa steg.

HP har inte kunnat ta kontakt med djurhemmet i fråga då det enligt länsstyrelsen skyddas av sekretess.

Ersättning

Lotta Svahnström har erbjudits 5 000 kronor i ersättning av länsstyrelsen då de inte kan utesluta att fel har begåtts i senare led, så som på djurhemmet, enligt Kinch. Dock betonar hon att ersättningen inte erbjuds för att de är skyldiga till det, då de enligt henne följt alla rutiner och gjort vad de ska, men att de är berörda av Lottas situation.

LÄS MER: Försvunna katten Lisas ägare erbjuds ersättning

Niklasson Schöön säger att hon inte kan förstå att man erbjuder Lotta ersättning om man nu hävdar att man inte felat. Hon ser det som ett tecken att man vet att man gjort fel.

– De inser ju att detta är rätt katt. Det är rätt katt, säger hon.

Fler nyheter om Halmstad hittar du här

Superlokalt – här får du senaste nytt från ditt område

De senaste lokala bostadsköpen hittar du här