Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Allt vanligare. Över 100 000 fyrhjulingar finns nu i landet, men hur de får användas skiljer sig mycket beroende på hur de är typgodkända. Bara de som är arbetsfordon får köras i terräng, inte de 45 000 som är mc-registrerade.

Körkort föreslås för fyrhjuling i terräng

Efter två dödsolyckor med fyrhjulingar på kort tid lanserades ett förslag om särskilda körkort på trafikseminariet i Tylösand. Samtidigt presenterade Bilprovningen statistik på att många fyrhjulingar är av dålig kvalité.

– Vi tror att många olyckor med fyrhjulingar beror på bristande kunskaper, säger Olof Stenlund, sakkunnig på Transportstyrelsen, efter att ha kört in i den stora konferenslokalen på just en fyrhjuling.

– Folk har inte klart för sig hur lätt ett sådant här fordon kan välta när man svänger. Och de inser inte hur det är att få 450 kilo över bröstkorgen, fortsätter han och hänvisar till en dödsolycka i tisdags i Norrbotten och en i Dalarna i söndags.

Enligt Olof Stenlund kan okunskapen minskas genom ett särskilt körkort för fyrhjulingar.

Han menar att kravet kan läggas in i arbetsmiljölagen – för de typer av fyrhjulingar som får köras som arbetsredskap – på samma sätt som man numera kräver körkort för motorsåg.

I dagsläget finns det över 100 000 olika fyrhjulingar i landet, med helt olika regler och användningsområden beroende på hur de är typgodkända.

– Vissa får inte köras i terräng, medan andra inte får köras på allmän väg. Men det är svårt att se skillnad på dem, det är knappt så att polisen klarar det, säger Olof Stenlund.

De mc-registrerade fyrhjulingarna, som gemene man har som fritidsfordon, får man bara köra med på allmän väg. De måste dessutom besiktigas efter fyra år och därefter vartannat år.

– Det blir fler och fler av dem, 45 000 är registrerade i Sverige, men hälften av dem är avställda, säger Morgan Isacsson, sakkunnig vid Bilprovningen.

Av de 1 300 fyrhjulingar som Bilprovningen besiktade förra året underkändes mer än hälften – och var fjärde var i så dåligt skick att efterkontroll krävdes.

– Det allvarligaste var bristerna på styrleder, spindelleder och hjullager. Det förvånade mig att de var så dåliga trots att medelkörsträckan bara var 80 mil om året, säger Morgan Isacsson.

– Tvåhjuliga motorcyklar som körs dubbelt så långt om året och är dubbelt så gamla har bara en tredjedel så många fel, påpekar han som jämförelse.

Att det är så dåligt ställt tror Morgan Isacsson beror på att folk köper billiga fyrhjulingar från Kina i stället för kvalitetsmärken som kostar det dubbla.

– Det känns vanskligt att ha en massa fyrhjulingar med så allvarliga trafiksäkerhetsbrister på våra vägar, säger han.