Känsliga uppgifter om elev röjdes för hela klassen

Återigen har en miss lett till att en hel klass, inklusive vårdnadshavare, fått ta del av känslig information om en enskild elev. Uppgifterna som röjdes rörde elevens hälsa och skolresultat. Nu har förvaltningen agerat genom ett utskick till all personal.

ANNONS
|

I slutet av november kunde HP berätta att en lärare råkat skicka en enskild elevs betygsvarning till hela klassen inklusive deras vårdnadshavare. Meddelandet skickades både via skolsystemet Unikum samt via mejl.

LÄS MER:Elevs betygsvarning gick ut till klasskamrater och föräldrar

Totalt fick 60 personer veta att eleven behövde stöd. Misstaget berodde på att läraren skickat meddelandet på gruppnivå i stället för individnivå och dessutom bockat i rutan för ”skicka även som e-post”.

Vårdnadshavare slog larm

I mitten av december inträffade en liknande händelse på en annan grundskola. Även i detta fall skulle läraren skicka ut ett meddelande till en enskild elev och dennes vårdnadshavare, men skickade i stället till hela klassen.

Ett antal föräldrar hann läsa meddelandet på Unikum innan en av dem slog larm om misstaget och inlägget kunde tas bort.

ANNONS

Eftersom informationen även skickats som e-post, vilket inte går att dra tillbaka, fick totalt 78 personer del av de känsliga uppgifterna som berörde elevens hälsa, prestation och omdömen.

Omfattas av tystnadsplikt

I en personuppgiftsanmälan konstaterar skolan att konsekvensen för eleven blivit att hen förlorat kontrollen över sina personuppgifter – uppgifter som omfattas av tystnadsplikt – och att detta skadat elevens anseende.

På frågan hur allvarlig incidenten bedöms vara har skolan svarat ”betydande”.

Skolans rektor har efter händelsen talat med berörda vårdnadshavare och planerar också att gå igenom systemet med personalen för att undvika liknande misstag i framtiden.

Förvaltningen har gjort utskick

På grund av att det inte var första gången som personliga uppgifter om en elev gått ut till en hel klass har även barn- och ungdomsförvaltningen agerat. All personal har via ett utskick fått information om att det vid upprepade tillfällen under hösten har inträffat personuppgiftsincidenter i Unikum och att en extra olycklig omständighet har varit att inlägget även skickats iväg med e-post.

Förvaltningen påpekar i utskicket att det tidigare gått ut information om att personuppgifter inte får skickas via e-post, utan enbart publiceras på ett sådant sätt att mottagaren måste logga in i Unikum. Detta säkerställer att felaktigt publicerad information kan raderas och inte nå fler än nödvändigt vilket i sin tur minimerar skadan för den drabbade individen, påpekar förvaltningen.

ANNONS
ANNONS