HP har lånat detta mejl av en i HFAB:s bostadskö som i november fick en påminnelse, en månad före sista datum att uppdatera köuppgifterna. Det framgår att mejlet är skickat från en e-postadress som slutar på hfab.se.
HP har lånat detta mejl av en i HFAB:s bostadskö som i november fick en påminnelse, en månad före sista datum att uppdatera köuppgifterna. Det framgår att mejlet är skickat från en e-postadress som slutar på hfab.se.

JO-anmälan mot HFAB för saknade påminnelser

Eftersom HFAB hävdar att de skickade ut påminnelser till Ulla Meijel innan de raderade hennes 13 år i bostadskön har hon begärt att få ut kopior på detta – men förgäves.
– Så väsentliga uppgifter måste kunna beläggas av ett kommunalt bolag, säger Nils Funcke, expert på offentlighetsprincipen.

ANNONS
|

HP har i flera artiklar skrivit om hur många av dem som HFAB nu rensat bort från bostadskön inte har fått de påminnelser om att uppdatera sina uppgifter som bolaget säger sig ha skickat ut till alla.

En av dem, 76-åriga Ulla Meijel på Vallås, har skrivit till HFAB och begärt ut kopior på påminnelserna som ska ha skickats till henne.

I svaret som hon fått står att bostadsbolaget inte har några uppgifter om henne eftersom hon är raderad ur deras system.

– Det låter konstigt. Som kommunalt bolag är de väl tvungna att diarieföra korrespondens som de skickar iväg? Hur kan de veta att de verkligen har skickat ut påminnelser till mig och alla andra som klagat? undrar Ulla Meijel.

ANNONS
Ulla Meijel har JO-anmält att HFAB inte kan visa henne några kopior på de påminnelser det kommunala bolaget säger sig ha skickat till henne.
Ulla Meijel har JO-anmält att HFAB inte kan visa henne några kopior på de påminnelser det kommunala bolaget säger sig ha skickat till henne. Bild: Jari Välitalo

Hon har nu skrivit en anmälan till JO (Justitieombudsmannen), där hon påpekar att HFAB i sina stadgar skriver att påminnelser skickas ut till dem i bostadskön – men att detta inte går att kontrollera i efterhand.

– Ett kommunalt bolag får inte bedriva sin verksamhet på så lösa boliner, säger Nils Funcke, en av landets mest kända experter på offentlighetsprincipen.

Som jag ser det måste nog bolaget backa och ge tillbaka köpoängen.

– Det är bra att hon JO-anmäler saken, så att det sker en ordentlig prövning. Som jag ser det måste nog bolaget backa och ge tillbaka köpoängen till folk ifall de inte kan bevisa att de skickat ut de utlovade påminnelserna till alla, menar han.

Frågan är förstås om HFAB måste diarieföra alla mejl när det handlar om påminnelser som skickats ut till tiotusentals personer?

– De måste i alla fall finnas lätt tillgängliga eftersom de är expedierade. Det är ju inte rättssäkert om det inte finns dokumenterat.

LÄS MER:”Mejl av ringa betydelse raderas efter en månad”

I lagen står att ”om det är uppenbart att en allmän handling är av ringa betydelse för myndighetens verksamhet, behöver den varken registreras eller hållas ordnad”. Kan det gälla de här påminnelserna?

– Nej, det kan inte anses som ringa när det handlar om människors möjlighet att få en bostad.

ANNONS
”Man kan begära ut HFAB:s e-postlogg för en vecka i november. Då ska man kunna se vilka de skickat påminnelser till under den tiden, det är offentligt”, säger Nils Funcke.
”Man kan begära ut HFAB:s e-postlogg för en vecka i november. Då ska man kunna se vilka de skickat påminnelser till under den tiden, det är offentligt”, säger Nils Funcke. Bild: Henrik Björnsson

Har det betydelse att HFAB tagit hjälp av en stor it-leverantör?

– Inte alls. I uppdraget till en extern part borde det regleras att de ska kunna visa vilka påminnelser som skickats ut och ifall de exempelvis fått några felmeddelanden tillbaka, säger Nils Funcke.

ANNONS