Ingrid Östling får inte hjälp med att ta på sig skorna: ”Rena vansinnet”

Ingrid Östling, 79, behöver hjälp med att få på skorna så hon kan gå ut på promenad. Men av hemtjänstpersonalen får hon höra att det krävs ett biståndsbeslut för att få den hjälpen.
– Det är rena vansinnet. Jag får gå ut på balkongen för att få lite luft, säger hon.

ANNONS
|

Ingrid Östling flyttade från Simlångsdalen till lägenheten i kvarteret Klotet för drygt en månad sedan.

Hon hade hemtjänst även i Simlångsdalen och menar att hon då fick hjälp med att få på sig skorna när hon behövde det.

Men när hon vill få den hjälpen av personalen på Nyatorp får hon höra att hon måste söka bistånd för det.

– Jag kan inte för mitt liv förstå att jag måste söka bistånd för att få på ett par skor, det gör mig arg. Jag har fått gå ner i trapphuset och öppna ytterdörren eller gå ut på balkongen för att få lite luft, det är inte klokt, säger hon.

ANNONS

Svårt att få kontakt med handläggaren

Östling tycker också att det är otydligt vem hon ska vända sig till för att få hjälp.

– På den dryga månaden jag bott här har jag nog haft 20 olika personer här och jag fick bara för några dagar sedan reda på vem som är min kontaktperson, säger hon och fortsätter:

– Och handläggaren som ska hjälpa mig med mitt bistånd har jag inte fått tag på ännu trots att jag ringt många gånger.

Ingrid Östling jobbade i vården under sitt yrkesliv och är inte nöjd med hur hemtjänsten har skött hennes situation.

– Jag skulle inte för mitt liv kunna tänka mig att behandla en patient på det sätt de har behandlat mig, säger hon.

Kommunen: ”Går inte bara att ringa när som helst”

Gabriela Arvidsson, myndighetschef på hemvårdsförvaltningen, berättar att det finns ett syfte med processen.

– Behöver man utökade hemtjänstinsatser utöver redan beviljade besök görs en behovsprövning utifrån den enskildes ansökan. Hanteringen styrs av lagkrav och utgör även underlag för hemtjänstutförare, säger Arvidsson och fortsätter:

– Hemtjänstinsatser behöver i regel inplaneras då hemtjänstpersonal kan vara upptagna med insatser hos andra kunder. Akuta och oförutsägbara insatser hanteras på olika sätt exempelvis via trygghetslarm.

Anledningen till att man gör en behovsprövning är för att det ska bli så bra som möjligt för kunden, menar Gabriela Arvidsson.

ANNONS

– Det finns ett syfte med att göra en ansökan. Den enskilde berättar om sin situation, hur behovet ser ut och hur hjälpen skulle kunna tillgodoses.

Att få sin ansökan handlagd borde bara ta någon dag enligt Gabriela Arvidsson.

– I första hand bör man vända sig till handläggare och till sin hemtjänst för hantering av situationen. Om man upplever att det inte riktigt fungerar är jag övertygad om att verksamheterna är lyhörda och försöker hitta lösningar. Utöver bistånd finns alternativa lösningar såsom aktivitetsledare.

Angående synpunkterna på kontinuiteten hos hemtjänstpersonalen svarar Marinette Urell, verksamhetschef för hemtjänsten, så här:

– Sett till totalen har hemtjänsten en god kontinuitet, som vi följer månadsvis och ständigt arbetar för att förbättra. Personalens frånvaro är en av parametrarna som påverkar utfallet, vilket leder till en extra utmaning under rådande pandemi där alla enligt FHM:s rekommendationer ska vara hemma vid minsta sjukdomssymtom.

ANNONS