Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Ing-Britt Tengvall litar inte längre på PostNord som har slarvat bort två försändelser för henne i sommar. Bild: Roger Larsson

Ing-Britts vykort till barnbarnet försvann

Ing-Britt Tengvall postade vykort till barnbarnet och brev till väninnan. Snopen konstaterar hon att båda försändelserna är spårlöst borta.

Adressaterna har inte fått något. Hon har gjort efterlysningar personligen hos postombudet på Hemköp vid Stora Torg där posten lämnades in och ringt till PostNords kundtjänst utan resultat.

– Det var två försändelser som jag kände lite extra för. Jag undrar vart de har tagit vägen, säger hon.

Brevet till väninnan som bor i Ugglarp lämnades till PostNord den 12 juli.

– Det var ett A5-kuvert med ett skrivet ark, ett vykort och en broschyr. Brevet var ganska stort så det borde ha varit väl synligt.

Men brevet damp inte ner i postlådan. Några dagar senare kollade väninnan med brevbäraren i postområdet.

– Hon fick veta att brevbäraren inte sett kuvertet och att det inte låg kvar på postterminalen, berättar Ing-Britt Tengvall.

Den 20 juli gick Ing-Britt Tengvall till PostNord igen på Hemköp, den här gången för att skicka vykort till sjuåriga barnbarnet i Slöinge.

– Vykortet var en målning av Renoir. Mitt barnbarn hade sett utställningen Monet till Cézanne på Halmstad Arena och blivit så förtjust. En kväll pratade vi om konstnärer för han tycker så mycket om att måla. Jag kom på att jag hade det här fina vykortet och beslöt att skicka det till honom.

Barnbarnet ringer alltid när Ing-Britt Tengvall har skickat något till honom. Men den här gången hörde hon inget.

– När jag frågade hade han inte fått något vykort.

Postombudets personal på Hemköp bara skakade på huvudet när Ing-Britt Tengvall frågade efter sina försändelser.

– Hon sa att detta hände så många och att det inte var någon idé för personalen att ringa PostNord.

Ing-Britt Tingvall kontaktade själv PostNords kundtjänst. Hon fick veta att det inte finns något att göra. Mannen i kundtjänst föreslog henne att skriva nya brev och önskade bättre tur med dem.

– Han lät inte otrevlig utan snarare uppgiven.

I en HP-artikel den 8 augusti framgick att det blivit vanligare med post som inte kommer fram till rätt adressat i rätt tid. Förklaringen är att allt fler brev av effektiviseringsskäl sorteras maskinellt i gångordning och att det har varit inkörningsproblem.

Ing-Britt Tengvall känner sig lurad inte bara på breven utan också på frimärkspengarna.

– Jag vill varna andra, det är inte säkert att breven kommer fram, säger hon.