Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/5

Hyresgäst sågar HFAB-renovering: ”Totalt kaos”

För ett par veckor sedan fick Francisco Gonzalez ett samtal om att hans lägenhet snart skulle vara färdigrenoverad och att han kunde göra sig redo för att flytta tillbaka. Men flytten blev inte som han hade hoppats på. I stället för att flytta in i en nyrenoverad lägenhet flyttade han in i ett byggkaos.

Från parkeringen utanför HFABs hyreslägenheter på Carl Kuylenstjernas väg hörs ett tydligt borrande och bankande som blandas med hög musik från byggarbetarnas radio. Fasaden till huset täcks av en byggställning som hantverkarna klättrar upp och ned i.

– Det är totalt kaos, säger Francisco Gonzalez och visar oss in i hans lägenhet på första våningen.

Francisco Gonzalez flyttade in förra hösten tillsammans med sin sambo och son. I början av året fick de flytta till annan tillfällig lägenhet inför renoveringen som har tagit två månader.

Renoveringen har varit omfattande såväl invändigt som utvändigt. Det har gjorts stambyte, badrum och kök har totalrenoverats och lägenheterna i huset har fått nya fönster och nytt el- och ventilationssystem.

Förväntade sig nyrenoverat – fick byggkaos

Även om Francisco först var emot att lägenheten skulle renoveras och hyran höjas är han nu nöjd med hur fint det blev i köket och badrummet. Men allt omkring och hur hyresgästerna har hanteras i samband med renoveringen är han kritisk till.

Han ifrågasätter främst att han nu tvingas bo i ett byggkaos när han fått höra att den invändiga renoveringen av lägenheten skulle vara färdig när han flyttade tillbaka. Det låter ständigt från bygget utanför fönstret och med jämna mellanrum behöver målare eller snickare komma in i hans lägenhet. För några dagar sedan var lägenheten full av hantverkare som satte in nya fönster.

– Det har pågått i mer än två veckor nu. Vi orkar inte. Det är dammigt och skitigt. De borrar överallt. Hur länge ska det hålla på?

HFAB: ”Lägenheten är beboelig”

Francisco jobbar skift och behöver ibland sova på dagtid för att kunna gå till jobbet på kvällen. Någon sömn kommer dock inte på tal när det borras på balkongen utanför sovrumsfönstret. Han har frågat om att få bo kvar i den tillfälliga lägenheten tills renoveringen verkligen är färdig men fick svaret från HFAB att det inte är möjligt.

– De börjar banka klockan sju på morgonen. Då tar jag bara jackan och sticker härifrån, berättar han.

HFAB:s projektledare Armin Husic beklagar att Francisco blivit besviken och förklarar att renoveringen är ett gigantiskt projekt.

”Vi är fullt medvetna att det uppstår vissa olägenheter när man har hantverkare hemma och inte minst nu under pandemin, men evakuering erbjuds normalt inte vid ett fönsterbyte eller liknande åtgärder där lägenheten faktiskt är beboelig”, skriver Armin Husic i ett mejl till HP.

Även om fönsterbyte inte räknas till den invändiga renoveringen hade man hoppats att det skulle vara klart innan hyresgästen flyttade in, men så blev det inte i Franciscos fall.

”Vi har haft som mål att även fönstren ska hinna bytas innan hyresgästen flyttar tillbaka till sin lägenhet. Detta har vi lyckats med i de flesta av lägenheterna, men trots våra ansträngningar har vi tyvärr inte lyckats i alla. Sedan finns det andra skäl till varför invändiga arbeten inte alltid är helt klara. Det kan handla om alltifrån oförutsedda händelser som till exempel vattenskador, extra beställningar, besiktningsanmärkningar eller liknande som kan ta mer tid”, skriver Armin Husic.

Golv byttes till plastmatta

Inne i lägenheten visar Francisco märken och skav på väggar och dörrkarmar som han menar måste ha uppstått under renoveringen. Han har inte kunnat hänga upp några tavlor eller hämta sina nya möbler som han beställt eftersom han vill få det åtgärdat. Armin Husic förklarar att entreprenören har två månader på sig att åtgärda besiktningsanmärkningar.

Vi orkar inte. Det är dammigt och skitigt. De borrar överallt. Hur länge ska det hålla på?

När Francisco flyttade in första gången betalade han för att få ett laminatgolv inlagt i lägenheten. I samband med renoveringen byttes det ut mot en plastmatta utan att han var beredd på det.

– Jag hade målat själv och lagt nytt golv i sovrummen och i hallen när jag flyttade in. De har plockat bort golvet och satt in en billig plastmatta. Jag har ringt och sagt att jag vill ha tillbaka mitt golv men det får jag inte. De säger att jag kommer få kompensation men jag vill inte ha pengar, jag vill ha tillbaka golvet, säger han.

Armin Husic förklarar att golvbytet handlar om ett misstag som tyvärr upptäcktes för sent. Även om Francisco kommer bli kompenserad känner han sig besviken och vill bara att allt ska bli färdigt så att han kan känna sig hemma igen.

– Jag måste kunna flytta in mina möbler och göra i ordning lägenheten, jag vill kunna trivas här, säger han.

Fler nyheter om Halmstad hittar du här

Superlokalt – här får du senaste nytt från ditt område

De senaste lokala bostadsköpen hittar du här