HFAB har satt upp lappar om att hissen är trasig ännu en gång.
”Hissen fungerade en stund men är tyvärr återigen ur funktion” står det på lappen som HFAB satt upp i det aktuella huset. Bild: Pia Trygg/Robin Haldert

Hissproblem har flyttat hennes flytt – två gånger

För andra gången har Pia Trygg behövt skjuta upp sin mammas flytt från lägenhetshuset för att hissen varit trasig. Dagen efter den lagades gick den sönder igen.

ANNONS
|

För ett par veckor sedan stannade hissen i HFAB:s hus på Westerbergsgatan i Halmstad, en dryg vecka senare var den lagad med redan dagen efter stannade hissen ännu en gång.

Pia Trygg upptäckte att hissen var trasig när hon skulle hjälpa sin mamma att flytta ut ur lägenheten. Men utan hiss var det uteslutit att flytta ut möblerna på femte våningen. När hon fick beskedet att hissen var lagad åkte hon tillbaka till Halmstad för att göra ett nytt försök med flytten, men hissen hade redan gått sönder igen.

LÄS MER:Hissar har stått still i över en vecka

– Jag åkte tillbaka till Halmstad nu i helgen för att flytta och kom dit på söndag. Men då stod, ursäkta uttrycket, hiss-fanskapet stilla igen, säger Pia Trygg.

ANNONS

Får göra ett tredje försök att flytta

Pia bor själv i Oslo och har nu rest tillbaka till Norge och hoppas kunna slutföra flytten nästa helg i stället.

– För min del skjuter det problemen framåt, jag bli inte klar. Nu sist när jag kom tillbaka till Halmstad skulle jag möta upp folk som skulle komma och hämta grejer, säger hon.

Ingmarie Fredman som bor på andra våningen klarar av att ta trappan själv men att hissen är trasig igen påverkar hennes vardag mycket.

– Det är hopplöst tycker jag, att det har varit så länge. Det är svårt när man ska gå och handla. Det blir tungt så jag kan inte köpa så mycket åt gången, säger hon.

Snart lagad igen

Enligt HFAB:s fastighetsförvaltningschef Per Lidetun ska den reservdel man beställt levereras på tisdag och förhoppningen är att hissen kan lagas då. Det är inte säkert att det nya felet hänger ihop med det som stannade hissen förra gången.

– Det är ett annat kretskort och det behöver inte alls vara något samband, men de kan påverka varandra, säger han.

Bättre kommunikation denna gången

Förra gången hissen var trasig fick HFAB kritik för att de inte informerat sina hyresgäster ordentligt. Denna gången har det skötts bättre, det håller både Pia och Ingmarie med om.

ANNONS

– Det som är bra är att HFAB snabbt kom upp med lappar om att hissen är ur funktion, och att de har gått runt och kollat så ingen far illa. Det får man faktiskt ge dem credd för, säger Pia.

Per Lidetun berättar att man har tagit lärdom av de tidigare hissproblemen när man nu står inför samma problem igen.

– Vi tar med oss upplevelserna från situationen och fokuserar på att förbättra oss ytterligare, till exempel med kommunikationen där vi kanske skulle kunna informera via hyresgästernas ”Mina sidor”. Just vid detta tillfället har vår jour knackat dörr i den aktuella trappuppgången, säger han.

LÄS MER:Hissen är trasig – Mattias får inte komma hem

LÄS MER:Tio dagar senare är HFAB:s hissar lagade

ANNONS