Hissen är trasig – Mattias får inte komma hem

När Mattias LeJeune var hemifrån i måndags gick hissen i hans hyreshus sönder. Hissen är fortfarande trasig och Mattias, som är rullstolsburen, har alltså inte kunnat komma hem på flera dagar.

ANNONS
|

Mattias LeJeune, 34 år, bor på tredje våningen i ett hus på Andersbergsringen. I måndags lämnade han lägenheten för att åka och hälsa på sin mor. Under besöket fick han dock ett samtal från sin fru som hade en tråkig nyhet. Hissen i deras lägenhetshus var trasig.

– Jag hörde av mig till reparationsbolaget direkt på kvällen när jag fick höra att den var trasig. De skickade ut en person och hittade problemet, men de kunde inte fixa allt. De har inte tillgång till hela systemet och har inte heller några reservdelar, säger Mattias LeJeune.

Sedan i måndags har Mattias få bo hemma hos sin mamma. Han har under den tiden försökt komma i kontakt med sin kundvärd på HFAB, men utan att lyckas. Det är oklart hur länge till det kommer dröja innan han kan komma hem till sin egen lägenhet.

ANNONS

– Jag gillar min mamma, men det är klart att det inte så roligt att inte kunna bo hemma. Jag vill ju kunna träffa min fru, gå ut med hunden och allt det vardagliga. Man blir rätt trött och förbannad på att det tar så lång tid att ordna det. Det känns som att det borde vara mer prioriterat.

Hissen har gått sönder en gång tidigare i år, i januari. Då tog det fyra-fem dagar att laga den.

– Då klättrade jag upp för trapporna, men det är varken lätt eller roligt att klättra upp och släpa med mig rullstolen, säger Mattias LeJeune.

HFAB fick kännedom om felet genom en felanmälan som kom in på onsdagen. Enligt Bojan Kokot, teknikchef på HFAB, har ärendet högsta prioritet.

– Vi är igång med att titta på hur man ska lösa problemet. En hiss är inget som vi kan lösa själva, men hissentreprenören är igång och tittar på det och det är högt prioriterat både för oss och för dem, säger han.

Det är oklart hur lång tid det tar att laga hissen.

– Det man kan säga är det är jättetråkigt att det har blivit så här och vi förstår att det är en jobbig sits, men vi gör så gott vi kan för att få det fixat så fort som möjligt, säger Bojan Kokot.

ANNONS
ANNONS