Jennie Cederholm Björklund kämpar för att försöka skaffa en komplementbostad i Halmstad för att hennes familj ska få ihop vardagen.
Jennie Cederholm Björklund kämpar för att försöka skaffa en komplementbostad i Halmstad för att hennes familj ska få ihop vardagen. Bild: Jari Välitalo

HFAB vägrar ge bostad till Hyltebo

Jennie Cederholm Björklund bor avlägset på landet utanför Hyltebruk och vill därför ha en komplementbostad i Halmstad till familjen.
– Men trots att vi egentligen uppfyller kraven säger HFAB nej med hänvisning till att vi inte får räkna restid med buss i stället för med bil.

ANNONS
|

När vi träffas utanför det kommunala bostadsbolagets huvudkontor i Halmstad är Jennie Cederholm Björklund upprörd.

– Jag är så irriterad på HFAB:s godtyckliga tolkningar av sina regler, säger hon och berättar att hon har över 3 000 köpoäng.

I HFAB:s grundkrav står bland annat att ”då du hyr en lägenhet hos HFAB ska denna vara din huvudsakliga bostad”. För Jennies familj är den huvudsakliga bostaden en gård i Eldshult på vägen mellan Rydöbruk och Femsjö.

– Ett undantag i HFAB:s krav är att man kan ha en så kallad komplementbostad, vilket skulle passa perfekt för min familj.

Dels skulle Jennie kunna sova där när hon jobbat sent på sitt arbete som projektledare på Hushållningssällskapet i Lilla Böslid, dels skulle barnen ha nytta av den under sina gymnasieår i Halmstad.

ANNONS

– De två äldsta av de fem barnen har börjat på gymnasiet, medan yngsta barnet går på dagis och näst yngsta i förskoleklass. Så familjens behov är långsiktigt.

I vårt fall tar resan mer än fyra timmar om dagen, inklusive byten och väntan, om man ska åka kollektivt.

I reglerna för komplementbostad står att man ska bo på ett avstånd som inte är pendlingsbart, vilket förklaras med att den dagliga restiden ska vara mer än tre timmar.

– I vårt fall tar resan mer än fyra timmar om dagen, inklusive byten och väntan, om man ska åka kollektivt, förklarar Jennie och berättar om hur ena sonen går upp klockan fem varje morgon för att hinna i tid till skolan i Halmstad.

När hon sommaren 2017 fick erbjudanden om lämpliga lägenheter i Halmstad fick hon först besked om att Hylte inte ingår om man ska ha en komplementbostad.

– Jag tog då kontakt med dåvarande styrelseordföranden Henrik Andersson och undrade om han som centerpartist inte verkade för en levande landsbygd.

Jag ställer mig frågande till att ett bostadsbolag kan kräva att folk ska ha körkort och bil.

HP har läst hans svar, där han säger att beskedet om att Hylte inte ingår är fel. Samtidigt skriver han att man alltid måste räkna det snabbaste sättet att resa – och att restiden blir kortare än tre timmar om familjen kör bil.

– Jag ställer mig frågande till att ett bostadsbolag kan kräva att folk ska ha körkort och bil. Med dagens miljödebatt förstår jag heller inte hur en kommun kan förbjuda någon att vilja resa kollektivt, kommenterar Jennie.

ANNONS

Nu när hon fått flera nya lägenhetserbjudanden har hon åter tagit upp frågan med HFAB. Ännu en gång fick hon först till svar att hon ”inte uppfyller kriterierna för att hyra komplementbostad då vi bedömer att Hyltebruk är inom pendlingsavstånd”.

 ”Det känns för jäkligt att vi diskrimineras för att vi bor i Hylte kommun, trots att vi uppfyller kraven”, säger Jennie Cederholm Björklund.
”Det känns för jäkligt att vi diskrimineras för att vi bor i Hylte kommun, trots att vi uppfyller kraven”, säger Jennie Cederholm Björklund. Bild: Jari Välitalo

– Jag har kontaktat ledande företrädare för Hylte kommun som håller med om att det är för jäkligt att man ska diskrimineras för att man bor i Hylte. De pekar bland annat på att Hylte köper gymnasieplatser av Halmstad för mycket pengar och betalar ut inackorderingsbidrag för dem som bor i Halmstad under gymnasiet.

– Frågan är om landsbygden ska avfolkas när alla måste flytta till Halmstad när barnen börjar gymnasiet?

HFAB:s kommunikations- och affärsutvecklingschef, Ulf Nilsson, säger till HP att komplementbostäder inte är en stor fråga för det kommunala bostadsbolaget.

– Vi har färre än fem fall om året, förklarar han.

– När det gäller personer som bor i Hylte kommun har vi ingen generell regel som hindrar dem att söka komplementbostad, men i praktiken bor de flesta där på ett pendlingsavstånd som understiger tre timmar om dagen, menar Ulf Nilsson.

Beträffande beräkningen av restid säger Ulf Nilsson att man visst får räkna tiden det tar att åka kollektivt.

ANNONS

– Men eftersom vi har bostadsbrist i Halmstad måste beräkningen ske på ett rimligt sätt.

– Om någon väljer att bosätta sig väldigt avlägset i glesbygden kan den inte räkna in tiden det tar att promenera eller cykla till en busshållplats åtta kilometer bort.

– Det känns heller inte rimligt med flera bussbyten för att nå en arbetsplats i andra änden av Halmstads kommun. Vi får bedöma från fall till fall – och det gör vi först efter att någon tackat ja till ett lägenhetserbjudande. Men givetvis försöker vi ge en fingervisning i förväg.

ANNONS