”Naturligtvis är det jättesynd om folk är ledsna över att ha förlorat sin köplats, men det är inte ens en procent av dem som rensats bort som hört av sig med klagomål efteråt”, säger HFAB:s ordförande Jimmie Tschander (C).
”Naturligtvis är det jättesynd om folk är ledsna över att ha förlorat sin köplats, men det är inte ens en procent av dem som rensats bort som hört av sig med klagomål efteråt”, säger HFAB:s ordförande Jimmie Tschander (C). Bild: Anders Holmer

HFAB kan införa köavgift

HFAB:s ordförande Jimmie Tschander (C) flaggar för att det kan bli aktuellt med en årsavgift för alla i bostadskön.
– Om det är många som klagar på dagens gratissystem kan ett tydligt sista inbetalningsdatum vara ett alternativ, säger han.

ANNONS
|

Jimmie Tschander (C) blev styrelseordförande för det kommunala bostadsbolaget under turbulensen i maj 2018 – då Halmstads kommun avsatte HFAB:s styrelse, med hans partikollega Henrik Andersson i spetsen.

LÄS MER:Pensionär saknar påminnelser före förlorad köplats

– Systemet för bostadskön kom före min tid, men hittills har det handlat om en gratistjänst där folk har ett stort egenansvar att komma ihåg att uppdatera sina uppgifter en gång om året, kommenterar han senaste tidens klagomål från sådana som blivit av med sin köplats när HFAB i december skar ner kön från 124 000 personer till 79 000.

Många som hört av sig till HP vittnar om att de inte fått några påminnelser innan de blivit bortplockade från kön – och att det heller inte finns några i deras skräppostfilter. Hur ser du på det?

ANNONS

– Vi kan inte garantera att alla påminnelser kommer fram, det är ju bara en service som vi erbjuder, sedan hänger det på vilka inställningar folk har på sina mejlboxar.

Vår it-leverantör säger att alla påminnelsemejl gått iväg.

– Jag kan bara konstatera att vår it-leverantör – Momentum software, som är ett stort bolag – säger att alla påminnelsemejl gått iväg.

”Hittills har HFAB velat erbjuda köplatser som en gratis service, men om vi behöver göra systemet ännu tydligare kan det vara bra med en avgift som alla måste betala före ett visst datum varje år”, säger Jimmie Tschander.
”Hittills har HFAB velat erbjuda köplatser som en gratis service, men om vi behöver göra systemet ännu tydligare kan det vara bra med en avgift som alla måste betala före ett visst datum varje år”, säger Jimmie Tschander. Bild: Anders Holmer

I HFAB:s riktlinjer står under punkten ”köpoäng” att ni skickar ut påminnelser. Ska man inte tolka det som ett löfte?

– Vi har ingen skyldighet att göra så, men vill ändå göra allt för att hjälpa folk. Exempelvis skickade vi ut 20 000 påminnelser med vanliga brev till dem som inte registrerat en mejladress.

LÄS MER:45 000 bortrensade från HFAB:s kö

För två år sedan påstod HFAB att 31 000 strukits från kön, men först nu har det kommit fram att det aldrig gjordes för att ”det inte gick att göra på ett kvalitetssäkert sätt”. Hur ska man veta att det gjorts på ett säkert sätt nu?

– Bolaget har haft två år på sig att kvalitetssäkra, så nu ska vi ha mer på fötterna.

Kan någon få tillbaka sina köpoäng om det går att bevisa att de inte fått någon påminnelse?

– Vår samlade bedömning är att vi har säkerställt funktionaliteten genom tester av utskick. Vi måste ha ett likvärdigt agerande mot alla kunder. Flyttar vi gränsen för en, så kommer nästa och undrar om vi inte kan göra ett undantag också för den.

ANNONS

Den diskussionen måste vi först ta politiskt.

– Alternativet är att införa en köavgift, som flera andra kommunala bolag har. Då är det upp till folk att betala i tid varje år. Men den diskussionen måste vi först ta politiskt.

I Stockholm kostar det 200 kronor om året att stå i den kommunala bostadskön. Den som inte betalar får två påminnelser, men sex månader efter sista betaldatum förlorar man sin köplats. Med dagens kö skulle HFAB få in 16 miljoner kronor med en sådan avgiftsnivå.

ANNONS