Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Ann-Charlott Mankell berättar att chefer nu har fått i uppdrag att granska resurser inom hemtjänsten samt ta fram förslag på hur arbetsmiljön kan förbättras.
Ann-Charlott Mankell berättar att chefer nu har fått i uppdrag att granska resurser inom hemtjänsten samt ta fram förslag på hur arbetsmiljön kan förbättras.

Hemtjänstens resurser ska granskas

Efter larm om stress och pressade arbetsscheman inom hemtjänsten har beslut fattats om en granskning av hur resurserna används. Dessutom ska förslag tas fram på hur arbetsmiljön kan förbättras.

Redan i våras rapporterade HP om en ohållbar arbetssituation för vissa medarbetare inom hemtjänsten. Nyligen valde Malin Horvath som jobbat inom hemtjänsten i 14 år att berätta öppet om sin arbetssituation.

LÄS MER: Malin från hemtjänsten har fått nog: ”Det här är sinnessjukt”

Hennes berättelse fick stöd av fackförbundet Kommunal.

LÄS MER: Kommunal: Alla vet men ingen gör något

Effekten av artiklarna blev att hemvårdsnämndens ordförande och vice ordförande, Ann-Charlott Mankell (M) och Rose-Marie Henriksson (S), begärde en redogörelse över arbetsmiljön .

Olika syn på saken

– Det har vi fått nu, både från facket och från verksamhetschefen. De har lite olika syn på saken och det vi kände var att vi måste titta vidare på det här med resursanvändning och biståndsinsatser för det är det som ligger till grund, säger Ann-Charlott Mankell.

Nämnden har därför gett myndighetschef Gabriela Arvidsson i uppdrag att granska hur resurserna inom hemtjänsten används och de biståndsbeslut som finns på kunderna.

– Vi vill att hon tittar på saker som hur många kunder man har, vad de har för behov, vad de har för biståndsinsatser, om det finns tid för oväntade saker som kan uppstå, om det finns tillräckligt med tid för körning mellan kunderna och naturligtvis också för lunch och toalettbesök. Vi vill veta om tiden är för tajt, säger Ann-Charlott Mankell.

Förslag på hur arbetsmiljön kan bli bättre

Dessutom har tillförordnad förvaltningschef Hans Ekberg fått i uppdrag att ta fram förslag på hur arbetsmiljön kan förbättras.

– Båda uppdragen ska redovisas tillbaka till oss i nämnden den 25:e november. Vi gör detta först och sedan tar vi ställning till hur vi ska gå vidare. Men det är inte alls omöjligt att jag och Rose-Marie därefter träffar hemtjänstgrupper som har lite sämre resultat i medarbetarenkäten, säger Mankell.

Hon tillägger att nämnden ser allvarligt på det som framkommit om hemtjänstens arbetsmiljö.

– Vi ser i kundenkäten att de äldre är supernöjda men jag tänker att det går till en viss gräns. Personalen kan inte vända ut och in på sig hur länge som helst. Om de är för stressade och pressade kommer det att synas även här till slut.

Målet en god arbetsmiljö

Målet är att alla anställda ska ha en god arbetsmiljö, för annars är risken att det blir svårt att rekrytera ny personal, menar Mankell.

– Jag vet, eftersom jag har fått det till mig av personer som jobbar inom hemtjänsten, att alla inte har det dåligt. Så vi måste titta på vad det är som gör att vissa grupper har det besvärligt för vi vill att alla ska ha en god arbetsmiljö, säger hon och tillägger:

– Jag vill ändå tro att det kan komma något gott ur det här. Personalen är vår viktigaste resurs, om de inte trivs och mår bar kommer det att gå käpprätt åt skogen.

Fler nyheter om Halmstad hittar du här

Superlokalt – här får du senaste nytt från ditt område

De senaste lokala bostadsköpen hittar du här