Hamngatan har flest parkeringssyndare

Precis som 2019 är Hamngatan det ställe i Halmstad där flest bilar lappats 2020. HP har räknat samman alla parkeringssynder – och kan konstatera att vårens höjning av beloppen som debiteras de skyldiga gör att kommunen på tio månader i år fått in lika mycket p-böter som på tolv förra året.

ANNONS
|

Vi träffar Benjamin Olsson, gruppchef för parkeringsövervakningen i Halmstad, på gatan där trafikanterna syndar allra mest beträffande parkeringen.

Enligt honom finns det flera förklaringar till varför just Hamngatan ligger i topp, med 529 lappade fordon på tio månader i år.

– Dels är det närheten till innerstan, att många chansar och tänker att jag hinner med ett ärende. Efteråt säger de att ”jag skulle bara ta ut pengar eller jag skulle bara snabbt in på torget”.

– Dels finns det här många överträdelser man kan göra sig skyldig till, säger Benjamin Olsson och pekar på skyltar som visar att det är lastplats, parkering för rörelsehindrade eller parkering för mc.

ANNONS
HP har listan över platserna där flest bilar i Halmstad får p-böter.
”Visst händer det att folk som vi lappar blir arga, men mest tror jag att de blir arga på sig själva”, säger Benjamin Olsson, gruppchef för parkeringsövervakningen i Halmstad. Bild: Povel Arwidson

Medan vi promenerar utanför Torggaraget berättar han att många turister sommartid missar skyltar om generella parkeringsförbud och parkerar utmed gatan mittemot garaget.

Biljett hjälper inte

– En del har till och med betalat biljett, men det hjälper inte. Man måste även kolla upp om det är tillåtet att stå på en viss plats. Just där blir det för trångt för trafiken om folk skulle parkera längs gatan.

Hur mycket beror den intensiva lappningen av bilar i centrum på att det är smidigt för p-vakterna att promenera runt där?

– Vi har mer fokus på de centrala p-platserna eftersom vi vill ha mycket rotation där. De som vill in till stan och handla måste kunna hitta en plats. Därför behöver vi vara här mycket för att se till så att de som står parkerade gör rätt för sig, menar Benjamin Olsson.

Men varför kan det inte bara vara gratis parkering i innerstan, precis som det är på Flygstaden eller Hallarna, så att handlarna i city kunnat klara konkurrensen bättre?

– Många tycker nog att det vore bra, men då hade förmodligen alla som bor eller jobbar centralt tagit alla parkeringarna – så då hade det inte blivit några över till dem som ska dit och handla.

ANNONS

På årets tio-i-topp-lista över platser där flest bilar lappas i Halmstad är Bergsgatan och Sperlingsgatan de som ligger längst från innerstan. Förra året fanns även Snöstorpsvägen med på listan med 216 fall, men i år har där skett en halvering.

– En del av bilfirmorna som låg där har stängt, så problemet med bilar som blir stående där har minskat, kommenterar Benjamin Olsson.

Älgvägen udda fågel

En udda fågel på förra årets lista var Älgvägen i Tylösand, som då hade omkring 200 lappade fordon – men i sommar har det bara rört sig om ett 60-tal fall där.

HP har listan över platserna där flest bilar i Halmstad får p-böter.
Lappade bilar i Tylösand. Bild: Lina Salomonsson

– Efter påstötningar från vägföreningen infördes 2019 ett nytt parkeringsförbud på en sträcka mellan Hallbergsvägen och hotellet. Det tog en säsong innan folk vande sig vid det, säger Benjamin Olsson och pekar på att de flesta lappade bilarna i Tylösand i sommar har stått på Tjuvahålsvägen (ett 100-tal fall).

Tittar man på vilka överträdelser som är vanligast ligger fordon utan biljett eller biljett där tiden gått ut i solklar topp. Ändå betonar Benjamin Olsson att det är dem som p-vakterna prioriterar i sista hand.

– De bilisterna har ju ändå gjort delvis rätt. De står på ett ställe där det är tillåtet att parkera.

HP har listan över platserna där flest bilar i Halmstad får p-böter.
112 personer har under årets första tio månader lappats på parkeringar för rörelsehindrade. ”Det kostar numera 1 300 kronor, men hade det gått att ta ut mer hade vi gjort det. Vi ser väldigt allvarligt på sådana överträdelser”, säger Benjamin Olsson. Bild: Povel Arwidson

I stället prioriterar p-vakterna dem som gör värre överträdelser. Benjamin Olsson pekar på hur nivån på vad olika överträdelser kostar återspeglar allvaret.

ANNONS

Höjdes i april

Sedan april i år har nivåerna höjts så att de nu är 400, 700, 900 eller 1 300 kronor. Allra dyrast är att stå på en p-plats för rörelsehindrade.

– Vi ser väldigt allvarligt på sådana överträdelser. Det handlar om en särskilt utsatt grupp som behöver ha nära in till stan. Hade det gått att ta ut mer än 1 300 kronor hade vi gjort det.

HP har listan över platserna där flest bilar i Halmstad får p-böter.
”När vi slår in ett regnummer i våra apparater ser vi direkt om parkeringen är löst genom mobilen via Easypark eller Parkster”, säger Benjamin Olsson. Bild: Povel Arwidson

Förra året lappades det fordon för 5,4 miljoner kronor i Halmstad. I år var man uppe i samma summa redan efter oktober, trots att det varit ett pandemiår med färre personer inne i stan.

Enligt trafikingenjör Ulf Boberg är det grovt räknat 90 procent av pengarna som betalas in, en del med lång fördröjning. Huvuddelen av det som inte betalas gäller utländska fordon, där bara en fjärdedel brukar betala.

Räknar man ihop sammanställningen som HP gjort över de tio vanligaste platserna för p-böter ser man att de ställena står för en fjärdedel av det totala antalet i Halmstad.

De vanligaste överträdelserna i år:

5886 fall: Ingen biljett eller biljett där tiden gått ut. Kostar 400 kronor.

1390 fall: Parkera för nära korsning. Kostar 900 kronor.

820 fall: Parkera där det enligt lokal trafikföreskrift är förbjudet. Kostar 700 kronor.

495 fall: Stå för länge på dygnsparkering. Kostar 400 kronor.

452 fall: Parkera på gångbana. Kostar 900 kronor.

301 fall: Parkera mot färdriktningen. Kostar 700 kronor.

265 fall: Stå för länge på korttidsparkering där 5, 10 eller 15 minuter är tillåtet. Kostar 400 kronor.

188 fall: Parkera i terräng inom tättbebyggt område. Kostar 700 kronor.

155 fall: Parkera där det är skyltat stanna- eller parkeringsförbud. Kostar 900 (stannaförbudsskylt) eller 700 kronor.

128 fall: Parkera på lastplats. Kostar 900 kronor.

112 fall: P-plats för rörelsehindrad. Kostar 1300 kronor.

100 fall: Parkera på förhyrd/reserverad plats. Kostar 700 kronor.

74 fall: Parkera på vändplats. Kostar 700 kronor.

38 fall: Parkera för nära korsande gångbana eller övergångsställe. Kostar 900 kronor.

36 fall: Stå med något hjul utanför markering. Kostar 700 kronor.

23 fall: Parkera på GC-bana eller cykelbana. Kostar 900 kronor.

19 fall: Parkera bil på P för MC. Kostar 700 kronor.

5 fall: Parkera på gågata. Kostar 700 kronor.

Sammanställningen gäller Halmstad för perioden januari–oktober 2020. Totalt har 10 880 fordon lappats då, vilket motsvarar 5,4 miljoner kronor.

Här är Halmstads tio mest lappade platser:

Bild: Jari Välitalo

1. Hamngatan

0
529 lappade bilar på tio månader i år. Samma etta som förra året. ”Här finns många olika exempel på hur man parkerar fel”, kommenterar Benjamin Olsson (läs artikeln).
Bild: Jari Välitalo

2. Torsgatans parkering (mellan Timmermansleden och Skepparegatan)

0

412

lappade bilar på tio månader i år. ”En stor parkering med plats för flera hundra bilar, så även om det bara är ett par om dagen som lappas blir det många på ett år”, kommenterar Benjamin Olsson.
Bild: Jari Välitalo

3. Karl XI:s parkering (intill Lilla torg)

0

280

lappade bilar på tio månader i år. Betydligt fler än vanligt. ”Ökningen kan bero på att p-platserna på Lilla torg togs bort under sommaren”, kommenterar Benjamin Olsson.

4. Stationsgatans parkering (intill järnvägsspåren)

0

256

lappade bilar på tio månader i år. Färre än förra året. ”En relativt stor parkering där det står många bilar varje dag”, kommenterar Benjamin Olsson.
Bild: Jari Välitalo

5. Sporthallens parkering (vid Actic i gamla badhuset)

0

247

lappade bilar på tio månader i år. Ny på tio-i-topp, mer än dubbelt så många som förra året. ”Vi har utökat kontrollerna där”, kommenterar Benjamin Olsson.
Bild: Anders Holmer

6. Kungsgatan

0

235

lappade bilar på tio månader i år. ”Ett område som ligger nära centrum”, kommenterar Benjamin Olsson.
Bild: Jari Välitalo

7. Bergsgatan

0
205 lappade bilar på tio månader i år. ”När det är fullt på parkeringen vid Capio Movement är det inte ovanligt att folk parkerar på gångbanan där”, kommenterar Benjamin Olsson.
Bild: Jari Välitalo

8. Karl XI:s väg

0
194 lappade bilar på tio månader i år. ”Precis som på Hamngatan är där också många som ’bara’ skulle ett snabbt ärende inne i stan”, kommenterar Benjamin Olsson.
Bild: Jari Välitalo

9. Sperlingsgatan

0
174 lappade bilar på tio månader i år. ”Det är ganska vanligt att man parkerar för nära korsningar där”, kommenterar Benjamin Olsson.
Bild: Roger Larsson

10. Hvitfeldtsgatan

0
162 lappade bilar på tio månader i år. ”Det gäller den delen av gatan som är avgiftsbelagd, alltså söder om Järnvägsleden”, kommenterar Benjamin Olsson.
ANNONS