Att turistsajten varit så populär beror troligtvis på att fler semestrat i Sverige i år tror marknadschef Marcus Andreasson.
Att turistsajten varit så populär beror troligtvis på att fler semestrat i Sverige i år tror marknadschef Marcus Andreasson. Bild: Roger Larsson

Halmstads turistsajt i topp

Destination Halmstads sajt har under sommaren seglat upp i topp på Webperfs rankningslista över kommuners webbplatser.

ANNONS
|

Marcus Andreasson, marknadschef på Destination Halmstad, förklarar uppsvinget med att de har gått ut på bred front för att marknadsföra Halmstad.

– Förutom webbsidan har vi ett magasin och så kallade inspirationssidor. På inspirationssidorna vill vi skapa ett mervärde. Sidorna kan till exempel handla om hur man bäst upplever Halmstad på 24 timmar. Vi har också marknadsfört oss på sociala medier, och då framför allt Facebook, Instagram och Linkedin, säger han.

Att marknadsföringen varit lyckad tror Marcus Andreasson beror på att fler har valt att stanna i Sverige under semestern.

– Det beror nog till stor del på att vi i år haft fler inhemska besökare i och med att situationen är som den är. Halmstad, Varberg och Kalmar verkar ha varit de mest populära platserna att tillbringa sommaren på. Vår upplevelse är att alla hotell har haft god beläggning.

ANNONS

– I juli hade vi besöksrekord med 84 000 unika besökare på webbsidan. Det kan jämföras med 51 000 unika besökare förra året, vilket var den dittills högsta siffran.

Flera innovationer på hemsidan verkar också fylla sin funktion.

– På webbsidan finns den så kallade upplevelsegeneratorn. Där kan man se vilka aktiviteter som passar ens intressen. Är man till exempel intresserad av kultur kan man få tips om Hallands Konstmuseum och så vidare.

Se hela rankningslistan här!

ANNONS