Halmstad går i bräschen för matteapp

När Matteappen för några år sedan lanserades var Halmstad en av de första kommunerna som visade intresse för tjänsten. Under höstterminen kommer samarbetet mellan företaget bakom appen och skolorna i Halmstad att fördjupas ytterligare.

ANNONS
|

En av initiativtagarna till Matteappen, som sedan några år tillbaka används på skolor runtom i Halmstad, är den tidigare Chalmersstudenten Henrik Appert.

– Vi hörde av oss till olika kommuner och Halmstad tyckte det lät spännande. Lärarna som använt appen tyckte att det hade blivit en klar förbättring i resultaten, säger han.

Att mattekunskaperna på nationell nivå inte varit mycket att skryta med är ingen nyhet, och Halmstad har inte utgjort något undantag.

– På nationella proven var var femte elev inte godkänd i matte i årskurs 9. Det är en helt absurd siffra, särskilt med tanke på att andelen icke godkända i svenska och engelska ligger på ett fåtal procent.

ANNONS

Att använda tekniska hjälpmedel är ingenting nytt i skolans värld. Hur skiljer sig den här appen mot tidigare hjälpmedel?

– På tidigare appar klickade man bara på förvalda svarsalternativ. Det unika med vår lösning är att eleverna räknar matte för hand men på en touchskärm. Allt sker också i realtid så på detta sätt kan läraren visa en elevs uträkning som exempel inför de andra eleverna. Eleverna blir på så sätt en resurs för varandra.

– En elevs prestationer bygger i dag mycket på förkunskaper. Vi menar i stället att lärare behöver följa elevers kunskaper för att kunna anpassa undervisningen, säger Henrik Appert.

Den första versionen av Matteappen släpptes år 2016, och samarbetet med Halmstads kommun inleddes samma år. Halmstad var då en av de första kommunerna som hoppade på projektet. Sedan årsskiftet har skolor i hela kommunen tillgång till appen och nder höstterminen kommer samarbetet att fördjupas ytterligare.

– Som en del i ett riktat projekt kommer 14 lärare att erbjudas stöd med appen i undervisningen. Detta kommer sedan att följas upp, säger Henrik Appert.

Mattias Hoffert, forsknings- och utvecklingschef vid barn- och ungdomsförvaltningen i Halmstads kommun, är positiv till appen.

– Matteappen är i första hand ett läromedel och ett sådant kan aldrig vara lösningen på de utmaningar som finns i undervisningen.

ANNONS

– Vi vill låta människor göra det de är bra på och maskiner det de är bra på. Appen kan generera data som gör det möjligt för läraren att anpassa undervisningen.

ANNONS