Halmstad får nästan tolv miljoner mer till likvärdig skola

Nästa år får Halmstad nästan 55 miljoner kronor i statsbidrag för att öka likvärdigheten i skolan. Det är 11,7 miljoner mer än i år, men totalt sett ser bidragen ut att minska till skolan – igen.

ANNONS
|

Varje år får barn- och ungdomsnämnden ta del av olika riktade statsbidrag som sammanlagt utgör en viktig del av den totala budgeten.

Bland annat delas bidrag ut för att öka likvärdigheten inom skolan. I år fick nämnden drygt 43 miljoner för detta ändamål, och nästa år ökar detta bidrag till närmare 55 miljoner.

Trots detta slutar det troligen ändå med ett minus på sista raden när det gäller statsbidrag till skolans värld – igen. Detta eftersom vissa bidrag har tagits bort och bidraget för nyanlända minskat med nästan fem miljoner.

LÄS MER:Statsbidragen minskar med drygt sju miljoner

Färre nyanlända

– Detta beror på att många av våra elever per definition upphört att vara nyanlända, även om utmaningarna finns kvar kring dessa elever, och det är också färre nya nyanlända i våra verksamheter nu jämfört med för ett antal år sedan, säger Fredrik Landelius, kvalitetschef på barn- och ungdomsförvaltningen.

ANNONS

Hur stor minskningen av riktade statsbidrag blir är oklart. För 2020 fick Halmstad 86 miljoner. Summan för nästa år är hittills uppe i 77 miljoner, men då väntar kommunen fortfarande på besked om vissa ansökningar som kan ge ytterligare några miljoner.

– Att följa statsbidragens utveckling över tid är för utomstående en djungel. Barn- och ungdomsförvaltningen prioriterar dock att strategiskt söka och erhålla bidrag vilket gjort att vi lyckats säkra mycket nödvändiga resurser till Halmstads barn och elever, säger Fredrik Landelius och tillägger:

– Detta tar dock en hel del administrativa resurser i anspråk och vi ser fram emot de utredningsförslag som just nu ligger på regeringens bord i syfte att förenkla, sammanföra och göra bidragen mer långsiktiga.

Tidiga insatser

Barn- och ungdomsnämnden har beslutat att fördela statsbidraget för ökad likvärdighet enligt följande: 19,3 miljoner används för fortsatt finansiering av insatser som redan pågår, 18,5 miljoner läggs på tidiga insatser i lågstadiet och ska fördelas utifrån ett socioekonomiskt index, 9,5 miljoner fördelas på skolor utifrån hur många nyanlända elever de har haft de senaste fyra åren och 7,7 miljoner fördelas ut till samtliga skolor enligt en socioekonomisk beräkning.

ANNONS