Coronakrisen har inneburit turbulens kring permitteringar på Hallands hamnar, men en medarbetarundersökning visar att missnöjet går längre tillbaka än så.
Coronakrisen har inneburit turbulens kring permitteringar på Hallands hamnar, men en medarbetarundersökning visar att missnöjet går längre tillbaka än så. Bild: Roger Larsson

Hallands hamnar sämre än kommunen på alla punkter

Hallands hamnars medarbetarundersökning är en dyster läsning. De anställdas respons är sämre än 2018 på de allra flesta frågorna och sämre än Halmstads kommun på samtliga. Framför allt är de kritiska mot högsta ledningen.

ANNONS
LocationVarberg, Halmstad||

Det har blåst kring Hallands hamnar under våren. På grund av coronaviruset valde man att börja permittera personal, men som sedan behövde jobba övertid, vilket i sin tur krävde extrapersonal. Detta väckte missnöje bland många anställda.

LÄS MER:Dödläge i missnöjet mot Hallands hamnars permitteringar

Men redan innan permitteringarna började tycks det ha funnits utbrett missnöje i bolaget. I årets medarbetarundersökning, som de anställda svarade på vid övergången mellan februari och mars, kan man se att problem fanns i organisationen redan i början på året.

77 procent av de drygt 8 500 anställda har besvarat enkäten. På frågan om förtroende för högsta ledningen i bolaget mäter man upp allra sämst resultat. Där detta bedöms finns sju val att välja mellan. Nio procent har valt det högsta betyget, ”Instämmer helt” i att man har förtroende – 41 procent har valt det lägsta, ”Instämmer inte alls”.

ANNONS

– Ser man till högsta ledningen är det ju så att desto längre ifrån man är i organisationen desto svårare är det att få god kontakt, säger Solweig Hagselius, personalchef på Hallands hamnar.

Jämför man med svarsresultaten från Halmstads kommuns anställda på samma undersökning är Hallands hamnar sämre på varenda fråga i hela enkäten.

De punkter där resultaten är som bäst för Hallands hamnar rör mer hur de anställda ser på sina kollegor och närmaste chef. Exempelvis respekt på arbetsplatsen, att alla har samma rättigheter och möjligheter och att man arbetar bra tillsammans.

– Vi ser även positiva strängar. Förra mätningen var ens närmaste chef ett stort frågetecken och där är vi på rätt väg, säger Solweig Hagselius.

På andra sidan av spektrumet, alltså det som är sämst, får högsta ledningen alltjämt klä skott för missnöjet. De fem frågor där resultatet är sämst är, utöver det redan nämnda förtroendet för ledningen, att ifall de lär sig nytt, har rimliga förutsättningar på sig, att mål följs upp och utvärderas samt ifall det är roligt att gå till jobbet.

Vad gör ni för att vända trenden?

– Vi vill jobba utifrån det positiva. Jag tror att missnöje på ett sätt föder missnöje. Det har varit väldigt tungt och turbulent och därför måste man bryta det nuvarande och hitta nya vägar, säger Hagselius.

ANNONS

Vad innebär det konkret?

– För det första påbörjar vi nu en utveckling av våra chefer och ledare. Hur ska vi jobba och hur skapar och följer vi upp våra mål.

LÄS MER:Hamnstrejken avblåst – avtal undertecknat

LÄS MER:Hamnen igång igen efter permitteringar

ANNONS