Här blir Halmstads nya tunnel klar – på 50 timmar

Rom byggdes inte på en dag. Men den nya cykel-och gångtunneln till Östra stranden byggdes i alla fall in på två. Tack vare minutiös planering, fyrskift och ett 20-mannalag i arbete under dygnets alla timmar står tunneln snart klar.

ANNONS
LocationHalmstad, Östra stranden||

Förhoppningsvis, i alla fall. När Hallandsposten besöker bygget är det lördag förmiddag och arbetet är fortfarande mitt i processen. Men det går hittills enligt plan, berättar byggledaren Leif Larsson, och om allt fortsätter i samma takt står bygget klart när tidningen delas ut på måndag morgon.

Vägen dit har då sett ut ungefär så här: för längesen fattade kommunen beslut om att göra området kring Östra stranden mer tillgängligt. En cykel- och gångtunnel vore en lämplig bit i det pusslet, tyckte man. För att det skulle vara möjligt i praktiken var man tvungen att bygga ner tunneln ett par meter under grundvattennivån, under Västkustbanan.

ANNONS

Får ta max 50 timmar

I helgen hade man 50 timmar på sig att bli klar med allt finlir. Tågtrafiken stängdes ned, järnvägsbitar kapades och grävmaskiner kördes fram. Sedan rullade det på. Det skulle ta sju timmar att lyfta på tunneln, men det tog bara tre.

– Vi ligger lite före i schemat, konstaterade Leif Larsson.

Under vatten

Med tanke på tunnelns placering fanns det inte bara en plan för gång- cykel- och tågtrafiken, utan också för viss vattentrafik.

– Det finns en pump som hela tiden kommer att pumpa bort vatten med tanke på att vi är en bit ner i marken. På så sätt undviker vi översvämning om det regnar mycket eller om grundvattennivåerna stiger. Pumpen kommer vara i gång konstant, berättade Leif Larsson.

Vattnet kommer att pumpas ut i Fyllesjön en bit bort.

Kommunen betalar

Leif Larssons expertis är inhyrd av kommunen som är de som finansierar projektet.

– Det är jag som står för hela kalaset kan man säga, säger Peter Gustafsson skämtsamt.

Han är projektledare på teknik- och fritid och vill minnas att notan kommer att hamna på någonstans runt 10 miljoner kronor när allt står klart. Den nya tunneln ingår i kommunens stora projekt med nya Södra infarten.

På frågan om arbetet på något vis påverkats av coronapandemin svarar Trafikverkets projektledare, Tonny Eliasson, att det inneburit lite mer planering än vanligt.

ANNONS

– Vi kan ju inte bara stoppa bygget utan måste köra på hela tiden. Av den anledningen har det varit lite mer planering än vanligt, just för att ha beredskap om någon blir sjuk eller så. Vi har en backup med både personal och maskiner.

ANNONS