Här är synpunkterna på Södra infartens nästa etapp

”Rondellkoloss”, ökat trafikbuller och sämre förutsättningar för vissa företag. Det är några av kommuninvånarnas synpunkter på Södra infartens etapp två. HP har gått igenom samrådsyttringarna.

ANNONS
|

Syftet med 400-miljoners-projektet är att förbättra trafikinfrastrukturen i sydöstra Halmstad, avlasta Laholmsvägen från tung trafik och sammanlänka Öster med Östra stranden.

Den första etappen av Södra infarten, mellan Hallarna och Andersberg, är mer eller mindre färdig och planförslaget för etapp två – som främst berör Östra stranden, hamnen och Larsfrid – har precis varit ute på samråd.

LÄS MER: Här är förslaget till Södra infartens nästa etapp

Berörda kommuninvånare har tyckt till om planerna. Antalet synpunkter är långt ifrån den mängd som kommit in angående kommunens nya översiktsplan, trots att projektet Södra infarten är både mer konkret och närmare förestående.

ANNONS

LÄS MER: Oklar framtid för Östra strandens Gokartbana

Företag bekymras av upphöjd rondell

Flera av synpunkterna kommer från företag i området.

Skedala Transport AB och Markarbeten i Halmstad AB bedriver verksamhet på fastigheten Flamman 4 – som ligger intill den planerade, upphöjda rondellen vid Larsfrid.

De båda företagen är inte förtjusta i förslaget. De uppger att deras fastighet i dagsläget har det optimala läget, och att Södra infartens andra etapp i nuvarande form kommer innebära stora förändringar och ökade kostnader för dem.

Också Lajck AB, som huserar på grannfastigheten Flamman 7, har farhågor. I grunden är de positiva till Södra infarten och att industriområdet Larsfrid får ett ansiktslyft. Men de ser orosmoln med den upphöjda cirkulationsplatsen.

”Genom sin upphöjda placering och storlek kommer cirkulationsplatsen med all sannolikhet att skada framtida förädlingsmöjligheter för såväl vår fastighet som området i stort. Området kommer snarare att likna en trafikplats än ett område som kan förknippas med exempelvis bostäder”, skriver företaget.

Lajck AB är också oroliga över vad som kan hända om en större olycka inträffar vid cirkulationsplatsen, inte minst med tanke på att farligt gods ska ledas via Södra infarten.

Risk att ”rondellkolossen” skärmar av stranden

KPR (Kommunala pensionärsrådet) är positiva till att den tunga trafiken leds bort från Laholmsvägen. Samtidigt påpekar de att det är viktigt att Södra infarten inte blir en barriär, som skärmar av Östra stranden från andra stadsdelar. Det behövs flera säkra och trygga överfarter så att stranden förblir tillgänglig, anser KPR.

ANNONS

Även privatpersoner oroas över att ”rondellkolossen” kommer att avskärma staden från Östra stranden. ”Stranden är viktig för såväl Halmstadbor som turister”, framför en av dem.

Trönninge samhällsförening ser förhoppningar med att Södra infarten ska leda till ett arbetspendlingsstråk mot centrum, högskolan och resecentrum. De saknar dock en anslutning för gång- och cykeltrafik i södra delen av projektet. Förslaget riskerar att bli en ”svängfest” som inte är särskilt vänlig mot cykelpendlaren, särskilt inte för dem som ska mot Östra stranden och hamnen, skriver föreningen.

Oro över ökat trafikbuller

Som HP tidigare rapporterat är stugägare i området oroliga över att Södra infarten medför ökat trafikbuller. Redan i dag besväras de av ljudnivåer från trafik till och från hamnen.

Stugföreningarna Knipan och Svanen, på Östra stranden, önskar därför bullervall och bullerplank utmed järnvägen och den planerade leden. Detta för att dämpa bullret från trafik till och från hamnen.

”Den nya infarten kommer att ge upphov till ökade ljudnivåer och vi vill att det byggs bullerskydd”, skriver en av föreningarna.

LÄS MER: Stugägare på Östra stranden kräver bullerskydd

Fakta: Några andra synpunkter på Södra infarten etapp två

• Hallands hamnar och räddningstjänsten slår vakt om infartsvägen i korsningen Vågbrytargatan/Norra badvägen, som i dagsläget används av både NCC och räddningstjänsten. Infartsvägen är bortplockad i kommunens planförslag och aktörerna ser helst att den bevaras, alternativt att en annan fungerande lösning tas fram.

• Laholmsbuktens VA påpekar att en utredning behöver ske för att säkerställa dricksvattenfrågan i området. En utredning behövs också för att förhindra att framtida översvämningar bidrar till störningar i området.

• Lantmännen fastigheter AB, som har fastigheten Filen 3, reagerar på att förslaget innebär att en del av fastigheten övergår till platsmark. Det kommer försämra fastighetens nyttjande och framtida utveckling, anser företaget.

Fakta: Södra infarten

Huvudsyftet med Södra infarten är att bygga en ny väg utmed Västkustbanan i syfte att koppla ihop väg 15 och E 6 med befintliga och planerade verksamhetsområden samt med hamnen. Detta innebär i sin tur mindre tung trafik på Laholmsvägen.

Dessutom blir antalet gång- och cykelpassager fler och kopplingarna mellan bostadsområden på Öster och Östra stranden förbättras.

I etapp ett ingår bland annat ombyggnad av trafikplatsen vid korsningen E 6/Laholmsvägen, en ny trafikplats vid korsningen E6/Västkustbanan samt anslutning till väg 15 inklusive passage över Fylleån via Villmansstrandsvägen, Vilhelmsfälts industriområde vid Montörgatan samt huvudsträckan mellan Montörgatan och Villmansstrandsvägen. Dessutom ingår en breddning av E6 mellan de båda nämnda trafikplatserna.

Andersbergskorsningen ersätts med en halvrondell.

Det byggs också en gång- och cykelväg under Laholmsvägen och en gång- och cykelförbindelse under Västkustbanan mot Östra stranden.

Etapp två ska sedan koppla ihop E 6 och väg 15 med hamnen.

För hela projektet finns det 380 miljoner kronor avsatta i Transportplanen, men den totala kostnaden uppskattas landa på över 400 miljoner.

Kommunen genomför projektet tillsammans med Trafikverket.

ANNONS